Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1854 (2018-2019)
Innlevert: 13.06.2019
Sendt: 14.06.2019
Svart på: 21.06.2019 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva bør og kan gjøres fra ministerens side for å følge opp § 4-1 tredje og fjerde ledd i UH loven, og hvordan kan en sikre at studentdemokratiet tas på alvor og blir finansiert i tilstrekkelig grad?

Grunngiving

Studentombudet i UiO har i flere av sine årsrapporter pekt på at studentorganer ikke alltid får uttale seg om saker som angår dem, slik de har rett til. I UH-loven står det i § 4-1, tredje og fjerde ledd, at institusjonen skal legge til rette for at studentorganet kan drive sitt arbeid på tilfredsstillende måte.
I årsrapporten til studentombudet kan en lese
Også Norsk Studentorganisasjon har skrevet en tilstandsrapport for studentdemokratier.
De finner at halvparten av studentdemokratiene er underfinansiert og ikke har de ressurser de trenger.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Studenter ved universiteter og høyskoler kan, med hjemmel i universitets- og høyskoleloven (uhl) § 4-1, opprette et studentorgan for å ivareta studentenes interesser og fremme studentenes synspunkter overfor institusjonens styre. Tilsvarende kan studenter ved den enkelte avdeling eller grunnenhet opprette studentorgan. Studentorganene skal høres i alle saker som angår studenters studie- og arbeidsvilkår. Dette følger også av alminnelige krav til forsvarlig saksbehandling. Jeg forutsetter at universitetene og høyskolene sender saker som angår studenters studie- og arbeidsvilkår på høring til studentorganene på en måte som gir disse reell mulighet til å behandle og uttale seg om disse.
Det er det enkelte universitet eller høyskole som skal finansiere og tilrettelegge for studentorganet ved institusjonen, jf. uhl § 4-1(3). Organisering, tilrettelegging og finansiering må avtales lokalt mellom studentorganet og institusjonens styre gjennom en egen avtale. For meg er det viktig at studentdemokratiet i Norge fungerer bra og mitt inntrykk er at studentdemokratiet og samarbeidet med institusjonene stort sett fungerer tilfredsstillende. Jeg er likevel, i likhet med representanten Fagerås, bekymret dersom det i praksis er slik at enkelte institusjoner ikke legger godt nok til rette for slik involvering som loven legger opp til.
Jeg vil derfor sette meg inn i rapporten fra Norsk studentorganisasjon og vurdere om det er behov for oppfølging overfor institusjonene.