Skriftleg spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:131 (2019-2020)
Innlevert: 22.10.2019
Sendt: 22.10.2019
Svart på: 30.10.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Per Olaf Lundteigen (Sp)

Spørsmål

Per Olaf Lundteigen (Sp): Jeg oppfatter det slik at det er tverrpolitisk enighet om at ansatte som ønsker høyere stillingsprosent skal prioriteres hvis bedriften har større arbeidskraftbehov. Innen varehandelen er det svært omfattende bruk av faste ansatte med lav stillingsprosent. Imidlertid er det vanlig at arbeidsgiver velger å lyse ut nye stillinger med svært lave stillingsbrøker i stedet for at de som ønsker høyere stillingsprosent dekker opp bedriftens arbeidskraftbehov.
Mener statsråden at en slik praksis er i samsvar med dagens lovverk?

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Reglene om fortrinnsrett for deltidsansatte kom inn i arbeidsmiljøloven i 2005 etter forslag fra Bondevik II-regjeringen, og hadde bred støtte i Stortinget. Formålet med fortrinnsretten for deltidsansatte er å bidra til å redusere ufrivillig deltid og legge til rette for heltidsarbeid for de som ønsker det.
Etter bestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 14-3 har deltidsansatte rett til å få utvidet sin stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. Fortrinnsretten etter § 14-3 er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at den kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.
Fortrinnsrettsbestemmelsen i § 14-3 ble med virkning fra 1. januar 2019 styrket ved at deltidsansatte etter omstendighetene kan ha krav på en del av en utlyst stilling. Denne presiseringen kom på bakgrunn av en høyesterettsdom som endret tidligere praksis. Endringen innebærer at dersom arbeidsgiver lyser ut kun en mindre stillingsbrøk, og denne kan kombineres med den stillingsandel vedkommende arbeidstaker har, vil utgangspunktet være at den ansatte også i disse situasjonene kan utøve fortrinnsrett etter loven.
Det følger av Granavolden-plattformen at regjeringen vil arbeide for en heltidskultur i arbeidslivet gjennom å bekjempe ufrivillig deltid. Bestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 14-3 om fortrinnsrett er en del av flere virkemidler for å legge til rette for heltidsarbeid. I tillegg ble det i 2014 innført bestemmelser om drøfting av bruken av deltid med de tillitsvalgte og en ny bestemmelse i § 14-4 om rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid.
Jeg mener at vi har et regelverk som legger til rette for en heltidskultur, men at vi fortsatt må være pådrivere for å stimulere til at virksomhetene i størst mulig grad benytter seg av hele faste stillinger. Det er i de senere årene satt i gang flere forsøk og prosjekter for å få dette til. Blant annet er det i flere år stilt krav til de regionale helseforeteken om at sykehusene skal ansette flest mulig i hele, faste stillinger.
Samtidig kan det være nødvendig for noen virksomheter blant annet innen helse og omsorg og varehandel å ansatte flere personer og i mindre stillingsbrøker, for eksempel for å få tilstrekkelig antall arbeidstakere til å dekke opp helgearbeid for å unngå å komme i konflikt med lovens bestemmelser om ukentlig hvile. Dette ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett og det er ikke i strid med loven å lyse ut og ansette deltid.