Skriftleg spørsmål fra Cecilie Myrseth (A) til distrikts- og digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:1510 (2019-2020)
Innlevert: 05.05.2020
Sendt: 06.05.2020
Rette vedkommende: Næringsministeren
Svart på: 13.05.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Cecilie Myrseth (A)

Spørsmål

Cecilie Myrseth (A): Har staten et samfunnsansvar, for eksempel gjennom eierskap i Posten-Bring, for å sikre logistikkmuligheter for å gjøre det mulig å kunne levere ferske matvarer i distriktene i hele landet?

Grunngiving

Representanten er gjort kjent med at Bring Frigo AS i Norge i januar har solgt sin portefølje på kjøle- og frysetransport til Nor-log gruppen. Konsekvensen av dette ble kjent 30.4 når den nye leverandøren sendte ut informasjonen om ny ruteplan fra Tromsø.
Resultatet er at et godt opparbeidet rutenett som Bring hadde i Nord-Norge er dramatisk redusert. Samtidig vet vi at Hurtigruten kun har anløp hver tredje dag. Denne store reduksjonen vil få store konsekvenser for levering av ferskvarer fra Tromsø til resten av Nord-Norge, noe som vil gi konsekvenser for mange matprodusenter i Tromsø, og ikke minst for tilgang på ferskvarer i resten av Nord-Norge.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Som det fremgår av Eierskapsmeldingen (Meld. St. 8 (2019-2020)) er statens begrunnelse for eierskapet i Posten Norge å ha en leverandør som kan møte statens behov for landsdekkende posttjenester. Dette fremgår av vedtektene. Innenfor rammen av vedtektene er statens mål som eier høyest mulig avkastning over tid. Det er styrets og ledelsens ansvar å vurdere og beslutte hvilke logistikktjenester selskapet skal tilby. Logistikktjenester har ikke vært gjenstand for noen leveringsplikt slik posttjenester er.
Dersom Posten som selskap skal pålegges særlige plikter med hensyn til hvor og hvilke logistikktjenester selskapet skal tilby vil Posten kunne få en konkurransemessig ulempe i markedet for logistikktjenester sammenliknet med øvrige aktører. Dette mener jeg er uheldig. Konkurranse mellom bedrifter gjør at bedriftene blir mer effektive og prisene mot kundene lavere. Dette bidrar til mer effektiv ressursutnyttelse og økt verdiskaping. Det er positivt både for kundene og samfunnet.
Som næringsminister har jeg ansvar for forsyningsberedskapen for matvarer. Forsyningsberedskapen er basert på næringenes ordinære organisering, infrastruktur og varespekter. Leveranser av matvarer, inklusive råvarer og ferskvarer, ivaretas av kommersielle aktører til vanlig og også i kriser. Blant annet koronasituasjonen har vist at det er stor robusthet og fleksibilitet i disse næringene. Etter mitt syn vil det etter all sannsynlighet være god tilgang på ferskvarer i landsdelen også etter de endringene i næringslivet som det pekes på i begrunnelsen for spørsmålet.