Skriftleg spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1811 (2019-2020)
Innlevert: 03.06.2020
Sendt: 04.06.2020
Rette vedkommende: Næringsministeren
Svart på: 15.06.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): En oljearbeider kom i klem på fartøyet «North Sea Atlantic» og ble hardt skadet under arbeid på Edvart Grieg-feltet på norsk sokkel. Petroleumstilsynet kommer ikke til å følge opp hendelsen. Ulykken skjedde under arbeid på en norsk oljeinstallasjon, og kan ikke forstås som annet enn petroleumsrelatert.
Mener statsråden at det er riktig at PTIL, som er fagtilsyn for petroleumsvirksomhet, ikke følger opp hendelsen?

Grunngiving

En britisk oljearbeider ble skadet da han kom i klem mandag den 25. mai på Edvard Grieg-feltet, som ligger på norsk sokkel i Nordsjøen. Hendelsen skjedde om bord på fartøyet «North Sea Atlantic» i forbindelse med legging av et fleksibelt rør (risere) på havbunnen på Edvard Grieg-feltet. Arbeidet utføres av Technip FMC med Lundin Norway som operatør. Petroleumstilsynet bekrefter at de har mottatt melding om hendelsen, men kommer ikke til å følge den opp videre.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: North Sea Atlantic er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), og underlagt Sjøfartsdirektoratets regelverk med hjemmel i skipssikkerhetsloven og skipsarbeidsloven.
Ulykken skal derfor undersøkes som en sjøulykke og ikke en ulykke under Petroleumstilsynets regelverk.
Sjøfartsdirektoratet mottok melding om ulykken 25. mai 2020. Rederiet har senere sendt inn rapport om sjøulykken til Sjøfartsdirektoratet i tråd med regelverket. Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) er etter sjøloven gitt myndighet til å undersøke sjøulykker. Formålet med undersøkelsene er å avdekke årsak til ulykker for å hindre gjentagelse. SHT skal ikke vurdere sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar.
Sjøfartsdirektoratet videresendte den mottatte rapporten om sjøulykken til SHT. Sjøfartsdirektoratet har senere fått tilbakemelding om at SHT ikke vil undersøke ulykken.
Verken Nærings- og fiskeridepartementet eller Sjøfartsdirektoratet har instruksjonsmyndighet over hvilke sjøulykker SHT skal undersøke. SHTs avgjørelse om ikke å undersøke denne ulykken innebærer at Sjøfartsdirektoratet selv følger den opp som tilsynsmyndighet.
Sjøfartsdirektoratet har bedt rederiet om å sende dem rapporten etter intern undersøkelse og analyse når denne er fullført. Ettersom ulykken også er av interesse for Petroleumstilsynet er det etablert et samarbeid mellom Sjøfartsdirektoratet og Petroleumstilsynet. De har gjennomført møte for å oppdatere hverandre på situasjonen og avtale videre informasjonsutveksling. Etatene er enige om at reder og feltoperatør skal kalles inn til et møte hvor de ber om en redegjørelse for ulykken. Videre at de fortløpende vil holdes oppdatert om interne granskinger av ulykken både av rederi og feltoperatør.