Skriftleg spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2294 (2019-2020)
Innlevert: 14.08.2020
Sendt: 17.08.2020
Svart på: 27.08.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Viser til sak i blant annet Filter Nyheter 13.08, samt uttalelser fra FHI til NRK 13.08 og 14.08, om mangelfull faglig forankring i prosessen om å åpne for kystcruise langs Norgeskysten med Hurtigruta. Viser også til at helseministerens avviser enhver kritikk på Dagsnytt atten 13.08, og Klassekampen 11.08 om saken.
Mener Helseministeren at regjeringen og myndighetene har ført en god nok prosess og at ingen feil har blitt gjort?

Grunngiving

I en sak av Filter Nyheter 13.08 kommer det frem følgende:

• Hurtigruta har seilt i rundt en måned uten godkjent smittevernplan.
• FHI har ikke fått vurdere om man i det hele tatt burde åpne for cruisetrafikk langs kysten.
• FHI har kun fått to timer på seg til å vurdere smittevernplanen for cruisetrafikk langs norgeskysten, og kun to-tre dager for smittevernplanen for Svalbardcruisene.
• Hurtigrutas plan var i praksis av en blåkopi av bransjens felles veileder, store deler av vedleggende er detaljerte planer for hvordan man håndterer utbrudd av norovirus, og planen var laget for et annet – mye eldre – skip en den som skulle brukes.
• Det var ingen andre krav til kontroll av mannskap som mønstrer på, enn egenerklæring fra mannskapet.

Dette gir grunnlag for en rekke uklarheter og spørsmål, som denne representantene mener bør belyses. Blant disse gjelder følgende:

• Hva er det smittevernfaglige grunnlaget for regjeringens beslutning 10. Juni for at det skulle åpnes for kystcruise?
• Hvem tok beslutningen om at Hurtigruta fikk seile uten godkjente planer for smittevern?
• Hvem visste om beslutningen om at Hurtigruta fikk seile selv om smittevernplanen ikke var godkjent, og var politisk ledelse kjent med beslutningen?
• Finnes det flere virksomheter – også utenfor cruisenæringen og skipsfart generelt – som har fått tilsvarende unntak for virksomheten?
• Hvorfor har ikke FHI blitt bedt om å vurdere om det skulle åpnes for cruiseturisme langs Norgeskysten?
• Hvorfor har ikke FHI blitt grundigere inkludert i prosessen med å kvalitetssikre smittevernveilederen for kystcruise?
• Er vesensforskjellen mellom seilas til Svalbard og cruise langs Norskekysten helt ubetydelige, slik at man bare kan legge retningslinjer for seilas til Svalbard til grunn for cruise langs norgeskysten der det er større grad av av- og påstigning?

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: I sitt spørsmål, og gjennom begrunnelsen for dette hvor det særlig vises til fremstillingen i Filter nyheter, synes representanten å legge til grunn at arbeidet som ledet frem til åpningen av kystcruise på Svalbard og langs norskekysten, har vært preget av uforsvarlig hastverk. Dette skal særlig ha skjedd ved at Folkehelseinstituttet ikke skal ha fått anledning til å komme med faglige råd inn i dette arbeidet.
Jeg er ikke enig i dette.
Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet var tungt involvert i arbeidet med Veileder for reiselivet på Svalbard knyttet til turisme under Covid-19 utbruddet 2020. Denne veilederen har siden den ble fastsatt medio mai 2020, sammen med regulering gjennom covid-19-forskriften § 10a som trådte i kraft fra og med 1. juni 2020, inngått i reguleringen av reiselivsaktivitet på Svalbard. I arbeidet med denne veilederen tok man blant annet utgangspunkt i veileder fra Folkehelseinstituttet om forsvarlig drift i virksomheter med én-til-én-kontakt som frisører, kroppspleie mv., og utkast til veileder ble forelagt Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet for kvalitetssikring før den ble fastsatt.
Regjeringen åpnet 12. juni 2020 også for at det kunne gjennomføres kyst- og ekspedisjonscruise på og rundt Svalbard. Slik virksomhet skulle skje innenfor den overordnede reguleringen fastsatt i covid-19-forskriften § 10a, og i tråd med en særskilt utarbeidet veileder for slik virksomhet; Veileder for ekspedisjonscruise (kystcruise) på og rundt Svalbard under covid-19 utbruddet 2020. I likhet med ovennevnte veileder for reiselivsaktivitet på Svalbard, inneholder denne nye veilederen svært strenge regler for å sikre at kystcruisevirksomhet på Svalbard skal skje på en smittevernfaglig forsvarlig måte. Både Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet var tungt inne i arbeidet med utvikling av denne veilederen.
Da regjeringen 21. juni 2020 endret covid-19-forskriften slik at det ble åpnet for kystcruise langs norskekysten, skulle slik virksomhet skje i tråd med en særskilt utarbeidet veileder; Veileder for kystcruise langs norskekysten under covid-19-epidemien 2020. I arbeidet med denne veilederen la man til grunn det arbeidet som allerede hadde blitt gjort både i forbindelse med Veileder for reiselivet på Svalbard knyttet til turisme under Covid-19 utbruddet 2020 og Veileder for ekspedisjonscruise (kystcruise) på og rundt Svalbard under covid-19 utbruddet 2020. Det var derfor ikke behov for like grundig gjennomgang av denne nye veilederen fordi den i stor grad baserte seg på de to veilederne som allerede var fastsatt.
Hurtigruten har selv erkjent at de ikke på en god nok måte fulgte regelverket og relevante veiledere ved kystcruiset med Roald Amundsen. I forlengelsen av dette har Fylkeslegen i Troms og Finnmark startet gransking av Hurtigrutens håndtering av smitteutbruddet på Roald Amundsen. Smitteutbruddet på skipet etterforskes også av politiet for å avklare om selskapet eller enkeltpersoner har brutt relevant regelverk. Jeg mener det da er uheldig dersom det nå forsøkes skapt et inntrykk av at det som har skjedd med Hurtigruten skyldes hastverksarbeid fra myndighetenes side ved utarbeidelse av aktuelt regelverk og veiledere.