Skriftleg spørsmål fra Maria Aasen-Svensrud (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2676 (2019-2020)
Innlevert: 18.09.2020
Sendt: 18.09.2020
Svart på: 25.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Maria Aasen-Svensrud (A)

Spørsmål

Maria Aasen-Svensrud (A): Hva vil statsråden gjøre for å sikre optimal sportilkobling nord- og sydover fra Kopstad godsterminal til nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen?

Grunngiving

Regjeringen har målsetninger om å legge til rette for mer gods på de lange transportene på sjø og bane.
Horten kommune og Kopstad godsterminal AS jobber aktivt for å utvikle området i tråd med vedtatt reguleringsplan, regional plan og nasjonal transportpolitikk.
Godspakken i gjeldende NTP omfatter terminaltiltak i form av etablering eller oppgradering av mindre terminaler, blant annet på Vestfoldbanen.
Kopstad er et av områdene vurdert som avlastningsterminal for Alnabru i KVU godsterminalstruktur i Oslofjordområdet (høringsfrist 15.9.20).
Det er regulert sportilknytning fra Kopstad godsterminal til nytt dobbeltspor på Intercity-strekningen Nykirke-Barkåker på Vestfoldbanen i form av avgreining fra hovedspor og uttrekksspor til godsterminalen. Kopstad godsterminal AS vurderer at løsningen ikke vil gi tilfredsstillende funksjonalitet. Løsningen med uttrekksspor medfører at godstog må redusere hastigheten i hovedspor for avkjøring, hvilket vil bidra til redusert kapasitet for trafikkavvikling.
Godstransport er prioritert etter persontransport på bane. KVU peker på at dette gir konsekvenser i form av lav hastighet, økte fremføringskostnader, dårligere energieffektivitet og flere forsinkelser for godstogene. KVU viser videre til andre utfordringer knyttet til konkurranseevnen til gods på bane. Blant annet er varemottaker avhengig av leveranser til bestemte tidspunkt. Det er derfor begrenset mulighet til å fordele trafikken utover døgnet. Det danner seg derfor flaskehalser i rush på banenettet og små forsinkelser kan forplante seg videre i systemet.
KVU viser til forsinkelser som en utfordring for konkurranseevnen og attraktiviteten til godstransport på bane. Når Bane NOR nå skal bygge nytt spor til Kopstad godsterminal bør det investeres i en løsning som gir best samfunnsøkonomisk nytte og som bidrar til å bygge opp under og realisere nasjonale transportpolitiske målsetninger.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Regjeringen ønsker å legge til rette for at mer gods kan gå på bane. En forutsetning for dette er at jernbanen må være konkurransedyktig på pris. Jernbanegodsterminalene står for en betydelig andel av de totale transportkostnadene. De senere år har det blitt gjennomført mindre tiltak på flere terminaler. I neste Nasjonale transportplan vil regjeringen komme tilbake til en helhetlig strategi for godssatsingen i de kommende tolv årene, herunder også videre planer for godsterminaler. Samferdselsdepartementet har i 2020 mottatt KVU Godsterminalstruktur i Oslofjordområdet fra transportetatene, og sendt denne til ekstern kvalitetssikring (KS1). Denne KVUen er også sendt på en parallell høring. Både den eksterne kvalitetssikringen og høringen har frist 15. oktober. Dette vil inngå som grunnlag i departementets videre arbeid med neste Nasjonale transportplan.
For Kopstad godsterminal er det i avtalen mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR om bygging av dobbeltspor Nykirke-Barkåker forutsatt en enkel avgrening fra dobbeltsporet sør for Tangentunnelen til mulig fremtidig Kopstad godsterminal. Reguleringsplanen for dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker, vedtatt i Horten, Tønsberg og Re kommune juni 2018, inneholder planer og bestemmelser for en slik enkel avgrening fra nord. I kontrakten med entreprenør er dette tatt inn som opsjon.
Departementet kjenner til at Bane NOR har møtt Kopstad Godsterminal AS for å klargjøre forutsetningene for en ny godsterminal. Kopstad Godsterminal AS ønsker, som stortingsrepresentanten nevner i sitt spørsmål, en mer omfattende løsning enn det som er forutsatt i prosjektet.
Bane NOR er forberedt på å bygge en avgrening, slik det er forutsatt i nevnte avtale med Jernbanedirektoratet, dersom annet ikke blir bestemt. Løsningen som i dag er del av prosjektet Nykirke-Barkåker har hastighetsbegrensning på 40 km/t ved avgreningen. Kopstad Godsterminal AS har, som nevnt i spørsmålet, foreslått en løsning med større hastighet i avgreningen, samt mulighet for større kapasitet fra/til uttrekkssporet. Løsningen krever imidlertid mer omfattende arbeider i forbindelse med uttrekksspor og signalanlegg, og vil ikke være en del av prosjektet Nykirke-Barkåker.
Kapasitetsmessig vil også fremkommeligheten for godstog på Vestfoldbanen bli en utfordring. Med fire tog i timen på strekningen Drammen-Tønsberg vil det bli begrenset kapasitet på dagtid. Problemstillingen må håndteres i arbeidet med en rutemodell for strekningen som del av det samlede togtilbudet på Østlandet.
Vedrørende vurderinger av alternativ plassering av en godsterminal i denne regionen så viser jeg til den pågående høringen om KVU Godsterminalstruktur for Oslofjorden.