Skriftleg spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:330 (2020-2021)
Innlevert: 02.11.2020
Sendt: 02.11.2020
Svart på: 10.11.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Hvordan vil regjeringen sikre at Norge produserer eget smittevernutstyr som kan gjøre oss mindre importavhengig, og vil regjeringen gjøre tiltak for å sikre at minst en andel av leveransen til helseforetakene kommer fra norske produsenter?

Grunngiving

Coronapandemien har lært oss at vi er sårbare. Vi har blant annet smertelig fått erfare at mye av smittevernutstyret som trengs for å håndtere potensielt dødelige virussykdommer, slett ikke produseres i Norge. Vi manglet grunnleggende smittevernutstyr, som smittefrakker, munnbind, visir, testutstyr og mye annet. I Norge var det svært begrenset nasjonal produksjon. Da norske myndigheter ba om dugnadshjelp for å bekjempe corona startet flere bedrifter opp produksjon av smittevernutstyr
På Heimdal i Trondheim startet Naukatek AS ny bedrift for filterproduksjon for munnbind samt en produksjonslinje for Norske Munnbind. De investerte 60-70 millioner for å bidra til å løse krisen rundt smittevernutstyr for landet sitt.
Nå rapporterer de at Sykehusinnkjøp har lagt ut anbud på munnbind med en tidsramme så kort at ingen normal produksjonsbedrift i Norge har mulighet til å levere. Det medfører at jobben vil gå til en grossist som henter munnbind fra utlandet/Kina. Hadde Sykehuskinnkjøp bedt om leveranse hver måned i ett år framover kunne også norsk næringsliv deltatt i konkurransen. Samtidig har kommuner i Midt-Norge langt ut anbud på flere typer smittevernutstyr som hansker, frakker, munnbind etc. Det er flere små norske bedrifter som lager ett enkelt produkt, men det er ingen som lager alt. Når bedriftene ber om å få by på ett produkt blir det avvist. Det betyr at det er kun store grossister som kan levere. Når Norge ber om hjelp når det står på som verst må også de offentlige innkjøpene legge til rette for at små norske produksjonsbedrifter skal kunne opprettholde egenproduksjon i Norge. Det er viktig at regjeringen legger en strategi som understøtter både norske arbeidsplasser og leveringssikkerhet. Strategien må være bindende for alle offentlige innkjøpere.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Koronapandemien har lært oss at vi er sårbare, ikke bare her i landet, men i store deler av verden. Ved oppstarten av pandemien oppsto det flere krevende forhold samtidig. Det første utbruddet av Covid-19 oppsto som kjent i Kina i desember 2019. Utbruddet utviklet seg i løpet av januar 2020 til en epidemi i deler av Kina, og bredte seg deretter til hele verden som en pandemi. Det første utbruddet i Kina førte til en dramatisk nedgang i kinesisk produksjon, og da ble også produksjon av smittevernutstyr berørt. Kina produserer svært mye av smittevernutstyret som blir benyttet i Europa. Ved utviklingen av pandemien ble det internasjonalt en svært stor etterspørsel etter smittevernutstyr, og kombinasjonen med svært redusert produksjon og reduserte fraktmuligheter medførte stor knapphet på smittevernutstyr over hele verden.
Landets sykehus (og sannsynligvis også de fleste kommuner) hadde den gang, og for så vidt også nå, i utgangspunktet etablerte rammeavtaler som dekker kjøp av hygieneprodukter og smittevernutstyr. For helseforetakene blir blant annet desinfeksjon, åndedrettsvern, hansker, visir og smittefrakker kjøpt gjennom nasjonale avtaler, mens det for munnbind er gjort avtaler på regionalt nivå. Se for øvrig: https://sykehusinnkjop.no/nasjonale-avtaler/hygieneprodukter#hovedgruppe-1-varer-frem-til-31-mai-2022.
Norske leverandører og grossister klarte ikke, i den situasjonen som oppsto, å få tak i eller levere tilstrekkelige volum av de ønskede varene. Regjeringen fikk da mobilisert et team fra Helsedirektoratet, Helse Sør-Øst RHF og Sykehusinnkjøp HF, supplert med personell fra utenrikstjenesten og eksperter på logistikk, til å fremskaffe nødvendig smittevernutstyr til landet. Dette var utgangspunktet for det som i dag er den midlertidige innkjøps- og fordelingsordningen som har sikret gode leveranser av smittevernutstyr til norsk helsetjeneste.
Siden avtaleleverandørene ikke var i stand til å levere det volumet helsetjenesten hadde behov for, så var det nødvendig å gjøre støttekjøp av smittevernutstyr utenfor avtale. Disse kjøpene ble gjennomført av den etablerte innkjøpsordningen som direktekjøp eller som konkurranser utlyst med kort budfrist og korte leveringsfrister.
Sykehusinnkjøp HF mottok parallelt et stort antall henvendelser fra norske bedrifter som ønsket å bidra i den krevende situasjonen. Alle henvendelsene ble fulgt opp av foretaket, men kun et mindretall av henvendelsene resulterte i konkret produksjon. Flere av disse har kunnet signere kontrakter på leveranser av norskprodusert smittevernutstyr med Helse Sør-Øst RHF. Dette er i dag et viktig bidrag i nasjonal forsyningssikkerhet for smittevernutstyr, men volumet er ikke alene tilstrekkelig til å dekke etterspørselen i Norge med den pågående pandemien. Det er blant annet inngått avtaler med norske produsenter om leveranser av 20 mill. munnbind (Innovern AS) og 2,5 mill. åndedrettsvern (Uniqon).
Når det gjelder videre kjøp fra norske produsenter av smittevernutstyr, så må dette nødvendigvis skje innenfor de forpliktelser vi har i tråd med EØS-avtalen og regelverket for offentlige anskaffelser. Det følger av anskaffelsesloven (§4) at oppdragsgiver skal opptre i samsvar med prinsippet om likebehandling. Likebehandlingsprinsippet dekker både diskriminering på grunnlag av nasjonalitet og usaklig forskjellsbehandling på annet grunnlag. Her ligger det en åpenbar utfordring knyttet til å avgrense kjøp til norske produsenter eller leverandører.
Fra et beredskapsståsted er det ønskelig å sikre at vi innenfor landets grenser har produksjon, eller på annen måte sikrer at vi igjen kan produsere smittevernutstyr hvis det igjen skulle oppstå en knapphet i tilgangen på slikt utstyr. Vi vil derfor følge opp denne problemstillingen videre for å få kartlagt hvilket reelt mulighetsrom vi har for å styrke vår beredskap også på denne måten. For øvrig vil jeg minne om at regjeringen vil bygge opp et nasjonalt beredskapslager, både for å håndtere pågående pandemi og med tanke på eventuelle senere pandemier.
Avslutningsvis vil jeg kort komme inn på to forhold som nevnes i spørsmålets begrunnelse. Det refereres her først til at Sykehusinnkjøp har lagt ut anbud på munnbind med en tidsramme så kort at ingen normal produksjonsbedrift i Norge har mulighet til å levere. Sykehusinnkjøp HF har orientert om at konkurranser med korte tidsfrister har vært helt nødvendig våren 2020, selv om slike konkurranser representerer et unntak fra normale anskaffelsesprosedyrer. Dette har vært gjort for å sikre tilstrekkelig med smittevernutstyr til Norge – leveransevolumene må reflektere faktisk behov.
Sykehusinnkjøp HF har etter sommeren gjennomført en anbudskonkurranse for munnbind i Norge. Konkurransen ble publisert 9. september 2020. Denne konkurransen ble utlyst uten forkortet frist, dvs. at den hadde normal frist etter anskaffelsesprosedyrene, satt til 23. oktober 2020. Sykehusinnkjøp HF opplyser at det her kom to tilbud om utstyr fra norske produsenter i tillegg til en rekke andre tilbydere med utstyr fra utenlandske produsenter. De opplyser videre at den aktuelle produsenten det refereres til er evaluert og har vært med i konkurransen på like vilkår som øvrige potensielle leverandører. De har med andre ord både levert tilbud innenfor fristen og gitt et tilbud om leveranse i tråd med det forespurte.
Det andre forholdet som nevnes i spørsmålets begrunnelse er en anbudskonkurranse gjennomført av kommuner i Midt-Norge. Dette kan jeg naturlig nok ikke kommentere. Sykehusinnkjøp HF har imidlertid ikke vært involvert i anskaffelser av smittevernutstyr direkte til kommunene, kun til den nevnte nasjonale ordningen, på oppdrag fra Helse Sør-Øst RHF. Kommunehelsetjenesten har riktignok blitt tildelt en andel av anskaffelsene fra den nasjonale ordningen, men kommunene gjennomfører i tillegg anskaffelser i egen regi. Sykehusinnkjøp HF har opplyst at de ikke kjenner til at bedrifter har blitt avvist fordi de kun kan tilby ett produkt i forbindelse med de anskaffelsene de har gjennomført. Sykehusinnkjøp HF gjennomfører egne nasjonale anskaffelser per produkt.