Skriftleg spørsmål fra Eirik Sivertsen (A) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:401 (2020-2021)
Innlevert: 10.11.2020
Sendt: 11.11.2020
Svart på: 23.11.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Eirik Sivertsen (A)

Spørsmål

Eirik Sivertsen (A): I Prop 1. S (2020-2021) side 63 skriver departementet om nytt regjeringskvartal at: "Ekstern kvalitetssikrer konstaterer at prosjektets størrelse, varighet, kompleksitet og spesielle interessentbilde bidrar til stor usikkerhet. Etter deres vurdering er prosjektet trolig det mest krevende prosjektet Statsbygg har håndtert."
I lys av dette og prosjektets omfang, hvilke ekstraordinære tiltak er, og vil bli iverksatt, for å sikre at prosjektet blir gjennomført i henhold til planlagt kostnad, tid, kvalitet, funksjonalitet mv.?

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: For prosjekt nytt regjeringskvartal er det satt i verk en rekke tiltak for å bidra til god overordnet styring av prosjektet:

• Det er etablert en egen prosjektorganisasjon i Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) for å følge opp prosjektet. Statsbygg rapporterer jevnlig til departementet på økonomi, kvalitet og fremdrift.
• KMDs prosjektorganisasjon håndterer de ulike komponentene i totalprosjektet, og har etablert arenaer for koordinering mellom delprosjekter, der Statsbygg er byggherre (RKV bygg og RKV energi), og STI-prosjektet, der Forsvarsbygg er byggherre for fase 2.
• KMD har tett oppfølging og koordinering av brukermedvirkningen, som normalt i stor grad skjer direkte mellom Statsbygg og brukeren/brukerne. Som en del av KMDs prosjektorganisasjon, er det opprettet et eget delprosjekt som følger opp Stortinget
brukermedvirkningen. I tillegg er det opprettet et prosjektråd, samt brukerråd for bygg H og bygg D under ledelse av KMD.
• KMD har knyttet til seg konsulentbistand med spisskompetanse på prosjektstyring av store byggeprosjekter, for å bistå departementet i oppfølgingen og styringen av prosjektet.

I lys av KS2-rapporten for byggetrinn 1, arbeider departementet med ytterligere tiltak, herunder:

• operasjonalisering av målprioritering (kostnad, kvalitet og tid), og prioritering av kuttliste med angivelse av siste tidspunkt for når beslutning må tas for at eventuelle kutt skal ha effekt.
• om brukermedvirkningen skal organiseres annerledes i byggefasen enn i planleggingsfasen, for å unngå kostnadsdrivende premissendringer.
• styrking av kostnads- og fremdriftsrapporteringen fra Statsbygg, slik at eventuelle endringer og beslutninger i KMD kan gjøres tidlig, og dermed bidra til at prosjektets styringsramme og fremdrift holdes.

For investeringer på Statsbyggs område er det vanlig at Statsbyggs direktør kan disponere inntil 20 prosent av usikkerhetsavsetningen innenfor kostnadsrammen. I tråd med anbefalingene i kvalitetssikringsrapporten, er det i dette prosjektet lagt opp til at departementet beslutter disponering av hele usikkerhetsavsetningen.
Ekstern kvalitetssikrer har en rekke konkrete anbefalinger om hvordan Statsbygg bør organisere, styre og gjennomføre dette prosjektet. Departementet følger opp disse anbefalingene overfor Statsbygg.