Skriftleg spørsmål fra Kjell-Børge Freiberg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:413 (2020-2021)
Innlevert: 11.11.2020
Sendt: 12.11.2020
Svart på: 20.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kjell-Børge Freiberg (FrP)

Spørsmål

Kjell-Børge Freiberg (FrP): Ser statsråden i forbindelse med utarbeidelse av ny transportplan det som hensiktsmessig å konsekvensutrede en helhetlig «kystriksvei» i Nordland for derigjennom få synliggjort hva dette vil kunne bety for verdiskapning og bosetning?

Grunngiving

Nordland representerer et fylke med stor verdiskapning innenfor fiskeri og industri og har et voksende næringsliv med stort potensiale tilknyttet reiseliv. Europavei 6 gjennom Nordland er hoved ferdselsåren som knytter Nordland sammen med resten av landet. De mange ytre kystveier knytter imidlertid kystsamfunn også sammen. Jeg mener det ligger et stort potensiale for å se på en sammenhengende kystvei gjennom Nordland som vil kunne ha stor betydning for næringsutvikling og bosetning. En Kystvei gjennom Nordland vil kunne starte ved Asphaug i Nord-Trøndelag til Lødingen ved Bodø. En videreføring av Fv. 17 (tidligere riksvei) videre til Troms, vil følge Rv.80 til Bodø, videre til Kjerringøy på fv.834, derfra må det etableres en ny ferje til Steigen (ca. 30 minutter) Derfra følger ny Fv.17 Fv.835 til E6 ved Tømmernes. Derfra følges ny Fv.81 til Skutvik med ferje til Svolvær. Videre følges E10 til Fiskebøl, med ferje over til Melbu, for så å følge Fv.82 til Sortland og følge Fv. 82 til Andenes og ferje over til Fv.86 Gryllefjord i Troms.
Det har vært flere ulike initiativ opp gjennom årene som har pekt på den mulige verdiskapningen en sammenhengende «kystriksvei» vil kunne hatt. Siden det er to vegeiere dette berører synes det som om det har vært vanskelig å få en felles helhetlig utredning på dette. I forbindelse med at en skal lage en ny transportplan som skal løse fremtidens kommunikasjon mener jeg at dette er et prosjekt som bør ses nærmere på. Da gjerne der en inkluderer fylkene nord og sør før Nordland.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg vil vise til at fylkeskommunene i Nord-Norge har gått sammen om en strategi for gode sammenhengende transportkjeder fra produsent til marked, «Fra kyst til marked». Dette er en strategi som staten støtter.
Da Samferdselsdepartementet i juni i år ba transportetatene om å utarbeide en konseptvalg-utredning (KVU) for transportsystemet i Nord-Norge, ba vi derfor om at utredningen også ses i sammenhengen med regionale strategier som «Fra kyst til marked». Flere av vegstrekningene som er beskrevet som en framtidig kystveg, er ikke blant de viktigste ledd i kyst til marked-strategien eller andre kjente fylkeskommunale strategier.
I innspillene til utfordringsnotatet til KVUen har verken fylkeskommunene eller regionrådene uttrykt ønske om å utrede andre deler av fylkesvegnettet enn Kyst til marked-strekningene.
Jeg ser ikke behov for å sette i gang egne utredninger av en kystriksvei i Nordland nå, og viser til at Samferdselsdepartementet allerede gjennom KVUen har satt i gang en omfattende utredning av transportsystemet i hele Nord-Norge som skal se alle transportformer i sammenheng.