Skriftleg spørsmål fra Martin Henriksen (A) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:503 (2020-2021)
Innlevert: 19.11.2020
Sendt: 20.11.2020
Svart på: 27.11.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Martin Henriksen (A)

Spørsmål

Martin Henriksen (A): Kan statsråden redegjøre for nåværende status for utbedringer for landing av nye SAR Queen-helikopter ved de åtte dedikerte sykehusene som skulle være en del av anskaffelsesprosjektet?

Grunngiving

Den 11. november meldte NRK at SAR Queen kun kan lande trygt ved seks av landets akuttsykehus.
Justisministeren svarte i Stortingets spørretime 18.11.20 at det er for tidlig å si hvor mange sykehus det blir behov for å gjøre tilpasninger ved. I prosessen med nye redningshelikopter ble det bestemt at åtte dedikerte sykehus skulle være en del av anskaffelsesprosjektet. Stavanger Aftenblad hadde i januar 2019 en oversikt over status over opprinnelig plan samt status for utbedringer for disse sykehusene.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: De nye redningshelikoptrene er et vesentlig løft for landets redningstjeneste og luftambulansekapasitet, og de vil bidra til raskere og bedre pasienttransport under nærmest alle slags værforhold. Når innfasingsarbeidet er gjennomført, vil beredskapen være vesentlig forbedret.
Dagens Sea King redningshelikoptre lander ved de fleste av landets akuttsykesykehus, men det er kun et mindre antall som har landingsplasser tilpasset redningshelikopter. I mange tilfeller benyttes parkeringsplasser, idrettsbaner eller flyplasser i nærheten.
SAR Queen har høyere vekt og gir mer rotorvind enn Sea King-helikoptrene. Stortinget vedtok ved behandlingen av Prop. 146 S (2010-2011) Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013-2020, jf. Innst. 82 S (2011-2012), at Justis- og beredskapsdepartementet kan gjennomføre infrastrukturtiltak, herunder tilpasning av landingsmulighetene ved sykehus som benyttes av dagens redningshelikoptre. Det var altså den forrige regjeringen som informerte Stortinget om behovet og som ba om støtte til å gjennomføre tiltakene. Saken er senere fulgt opp i andre dokumenter under denne regjeringen.
Vurdering av behov og løsninger for landingsplassene pågår. Målet er at de nye helikoptrene skal kunne lande ved de sykehusene som Sea King gjør i dag, eventuelt andre steder etter avtale med helseforetakene, i tråd med innfasingsplanen.
NAWSARH-prosjektet, som ivaretar arbeidet med anskaffelsen av de nye redningshelikoptrene på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet, har ansvaret for å vurdere tilpasning av landingsmulighetene ved følgende sykehus: Oslo universitetssykehus Rikshospitalet, Oslo universitetssykehus Ullevål, Helse Stavanger - Stavanger universitetssjukehus, St. Olavs hospital - Universitetssykehuset i Trondheim, St. Olavs hospital - Orkdal sjukehus, Sørlandet sykehus Arendal, Helgelandssykehuset Mosjøen og Sykehuset Namsos. Helikopterdekket ved Universitetssykehuset Nord-Norge HF (Tromsø) ble på et tidlig stadium vurdert å kunne benyttes av SAR Queen med mindre tilpasninger for rotorvind. Nye vurderinger, basert på nylig gjennomførte testflygninger ved andre sykehus, tilsier at dette ikke er tilfelle og vurdering av tilpasninger pågår i prosjektet.
Prosjektet har videre opplyst om at alternative løsninger fremfor bygningsmessige tilpasninger er avtalt for sykehusene i Orkdal, Arendal og Mosjøen. Det er lagt opp til at SAR Queen ved behov kan lande på flyplasser i nærheten av disse. For sykehuset i Stavanger benyttes Sola Lufthavn inntil nytt sykehus står ferdig i 2023. Arbeidet med å finne løsninger for begge sykehusene i Oslo i tillegg til sykehuset i Tromsø og Namsos pågår. Ved St. Olavs hospital i Trondheim er det utført en risiko- og sårbarhetsanalyse som nå må behandles.