Skriftleg spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:509 (2020-2021)
Innlevert: 20.11.2020
Sendt: 20.11.2020
Svart på: 26.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Er brannmannskap på norske flyplasser godt nok utrustet, trent og øvd til slokking av brann i luftfartøy og evakuering av passasjerer i luftfartøy der det har vært røykutvikling og brann?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Luftfartstilsynet opplyser at det felleseuropeiske regelverket som er tatt inn i EØS-avtalen og norsk rett skal sikre at brann- og redningsmannskapene på norske lufthavner er godt nok utrustet, trent og øvd til slokking av brann i luftfartøy og evakuering av passasjerer i luftfartøy der det har vært røykutvikling eller brann. Siden dette regelverket ble implementert i Norge i 2015 har det vært felleseuropeiske krav til brann og redning for alle lufthavner som er sertifisert etter dette regelverket, og Luftfartstilsynet har sertifisert lufthavnene med bakgrunn i at de oppfyller disse kravene.
Primæroppgaven til brann- og redningstjenesten på lufthavnene er å redde liv om det skulle oppstå en ulykke eller hendelse med et luftfartøy på eller i umiddelbar nærhet til lufthavnen. Dette oppnås ved at brann- og redningstjenesten er på plass innenfor en definert responstid for å skape og vedlikeholde fluktruter for ombordværende og initierer redning av personell som ikke er i stand til å ta seg ut av luftfartøyet ved egen hjelp. For å yte best mulig innsats er det i regelverket stilt krav til kompetanse og trening for personellet, til utstyr, utformingskrav osv.
Gjennom tilsyn og dialog med lufthavnene følger Luftfartstilsynet opp at norske lufthavner driftes i tråd med regelverket. Dette gjelder også krav til kompetanse, trening og utstyr for brann og redning. Dersom det avdekkes avvik, vil lufthavnene få pålegg om å korrigere disse, slik at de til enhver tid tilfredsstiller kravene i regelverket.
Luftfartstilsynet har meddelt meg at det har ikke vært avdekket alvorlige avvik innen brann og redning i 2020.
Med "alvorlig avvik" menes avvik mot krav, der avviket truer flysikkerheten. I tilfeller med alvorlige avvik vil det være nødvendig raskt å gjennomføre tiltak, og Luftfartstilsynet vil vurdere behov for begrensninger i tillatelsen inntil tilstrekkelige tiltak er gjennomført.
De mindre alvorlige avvikene som er avdekket har lufthavnene korrigert, eller er i prosess med å korrigere iht. avtalt tidsfrist, for at drift og beredskap skal være i henhold til regelverkskravene.