Bjørnar Moxnes (R): Når ble Forsvarsdepartementet kjent med opplysningene om at feilretting av F-35 har stagnert, og om de høye estimatene på driftskostnader som ligger til grunn for avtroppende innkjøpssjef for det amerikanske luftforsvarets uttalelser om at kostnadene nå er så høye at USA må vurdere å kjøpe færre F-35, og hvilke konsekvenser har disse opplysningene for Norge?
Grunngiving
Til Breaking Defence 14. januar oppgir avtroppende innkjøpssjef i det amerikanske luftforsvaret at kostnadene per flytime og levetidskostnadene for F-35 har blitt så høye at han mener forsvaret må vurdere å kutte kraftig i antall F-35 og heller oppskalere programmet for å skape et fly som kan erstatte F-35.
Samtidig sier avtroppende innkjøpssjef i det amerikanske forsvarsdepartementet til Defense News 21.1 at oppretting av feil går alt for sakte og har stagnert slik at F-35 ikke klarer å oppnå nødvendige krav.
På spørsmål fra Rødt om problemene med vedlikehold, infrastruktur og støttefunksjoner for F-35 som ble påpekt i den amerikanske riksrevisjonens offentlig tilgjengelige rapport om kampflyet, som regjeringen valgte å hemmeligholde, forsikret forsvarsministeren 27.5.2020 at:
«Alle problemene påpekt i rapportene som Riksrevisjonen hadde tilgang til under sin undersøkelse er enten løst, eller i prosess med å løses.»