Skriftleg spørsmål fra Ingalill Olsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1556 (2020-2021)
Innlevert: 08.03.2021
Sendt: 08.03.2021
Svart på: 15.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Ingalill Olsen (A)

Spørsmål

Ingalill Olsen (A): Godsekspeditørene som betjener Kystruten sliter økonomisk på grunn av sterkt reduserte godsmengder og dermed svært lite inntektsgrunnlag, og kompensasjonsordninger som ikke treffer denne gruppen.
Vil samferdselsministeren ta initiativ til å sørge for at godsekspedisjonene i våre 34 kystrutehavner får en bedre kompensasjonsordning slik at vi kan opprettholde godsinfrastrukturen langs kysten, også etter coronapandemien?

Grunngiving

GODSEKSPEDISJONENE

Godsinfrastrukturen langs kysten består av både privat ekspeditører og kommunalt drevne ekspedisjoner. Inntektene deres kommer i stor grad fra Kystruten. Kystruten frakter godset til ei av de 34 kystrutehavnene, og betaler ekspedisjonene for videreformidling av godset.
Slik sett er landsiden med ekspeditørene en helt avgjørende del av infrastrukturen for at godsstrømmen kan flyte relativt friksjonsfritt. I Kystrutens anbud ligger ekspedisjonskostnadene inne som en del av kostnadsgrunnlaget. Med stor reduksjon i tilbudet i forbindelse med coronasituasjonen betyr det kraftig reduserte utbetalinger til ekspedisjonene, forflytting av godsstrømmen fra sjø til veg, og stor fare for at godset blir vanskelig å få tilbake på de tidligere godsrutene.
Kystruten har ifølge media mottatt kompensasjon i relativt stort omfang, mens ekspeditørene sliter økonomisk. Et eksempler som kan vise situasjonen er Brekkans Ekspedisjon AS i Brønnøysund som har hatt et omsetningstap i 2020 på 2,5 mill. kr og mottok kompensasjonsstøtte på 95 000 kr.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Kystruten har stor betydning for folk og næringsliv langs norskekysten. Koronapandemien har imidlertid gjort kystrutedriften økonomisk svært krevende. For å sikre minimumsdrift, har Samferdselsdepartementet for første kvartal 2021 reforhandlet avtalene med kystruterederiene innenfor rammene gitt av Stortinget i Innst. 13 S (2020–2021). For første kvartal er det gjort avtale med Hurtigruten Cruice AS at de seiler fem skip, noe som sikrer seiling Bergen–Kirkenes med anløp omtrent annenhver dag, og dermed et reisetilbud og mulighet for godstransport langs hele kysten.
Regjeringen har tatt en rekke grep for å støtte næringslivet under pandemien. Det er iverksatt omfattende tiltak, gjennom direkte tilskuddsordninger, lønnsstøtteordningen, forfallsutsettelser, muligheter for utsatt skatteinnbetalinger, lånegarantiordningen, samt endringer i permitteringsregelverket og inntektssikringsordningene.
I utformingen av den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet har det blitt vektlagt at kostnadsgrunnlaget som inngår i ordningen, skal være klart definert, og at kostnadene enkelt kan dokumenteres og kontrolleres. Det har vært avgjørende for å få automatikk i saksbehandlingen, og for å sikre at utbetalingene kan skje så raskt som mulig.
Regjeringen ønsker å holde fast ved denne kompensasjonsformen i stedet for å innføre tidsavgrensede lokale eller bransjevise tilpasninger som vil kunne gi urimelige utslag og komplisere ordningen.
Foruten kompensasjonsordningene som er nevnt over, har regjeringen flere tilskuddsordninger som bygger opp rundt maritim sektor. Både under Koronapandemien og etterpå vil disse ordningene bidra til å utvikle og opprettholde god og fremtidsrettet godsinfrastruktur i havnene. Over Samferdselsdepartementets budsjett er det en egen tilskuddsordning for godsoverføring fra vei til sjø. Videre er det en tilskuddsordning for å støtte utviklingen av miljøvennlige og effektive havner.
Oppsummert kan det derfor sies at det er satt inn tiltak for å hjelpe næringslivet gjennom en krevende situasjon på grunn av pandemien, i tillegg til de ordninger som er etablert for å på generelt grunnlag å bygge opp rundt maritim aktivitet langs vår kyst.