Skriftleg spørsmål fra Nina Sandberg (A) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1567 (2020-2021)
Innlevert: 09.03.2021
Sendt: 09.03.2021
Svart på: 12.03.2021 av forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim

Nina Sandberg (A)

Spørsmål

Nina Sandberg (A): Når sykepleierstudenter må jobbe inn fraværet de får i forbindelse med koronavaksine, kan dette heve terskelen for å ta vaksinen.
Ser statsråden behovet for å presisere at fraværsreglene ikke skal hindre sykepleierstudenter i førstegangs- eller videreutdanning å vaksineres under pandemi, epidemi eller andre helsekriser?

Grunngiving

TV2 brakte 7. mars nyheten om en sykepleier under videreutdanning som hadde tatt koronavaksine og måtte bli hjemme et par dager på grunn av bivirkninger. Studiestedet kunne ikke gi sykepleierstudentene godkjent fravær. Bekymringen som tas opp i TV2-saken, er at fraværskvotene er så strenge at sykepleiestudenter vil vegre seg mot å ta vaksinen, fordi de etter ekstra innsats under pandemien ikke har overskudd til å ta igjen fraværet.
Forbundsleder i Norsk sykepleierforbund mener at fraværsreglene bør gjennomgås på nytt og gjøres mer fleksible, slik at vaksinasjon ikke skaper problemer med fravær for studentene.
Norge kommer ikke ut av pandemien uten at sykepleiere og studenter vaksineres, og opptil 60 prosent får bivirkninger som gjør at de ikke kan dra på jobb en dag eller to.
Norge mangler i dag 6 000 sykepleiere. Det vil komme nye pandemier, og det er viktig å ha ordninger som ikke svekker studieprogresjonen samtidig som pasientsikkerhet ivaretas.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Universitets- og høgskoleloven pålegger styret ved universiteter og høyskoler å fastsette studieplan for det faglige innholdet i studiene, herunder bestemmelser om praksis, jamfør § 3-3 tredje ledd. Ofte er praksis organisert som en vurderingsform på lik linje med en eksamen, som må bestås for å kunne fullføre utdanningen. Utdanningsinstitusjonene ved styret gir forskrift om avleggelse og eksamener og prøver, og denne inkluderer vilkår for å avlegge eksamen (praksis), adgang til ny praksisperiode, mv. Universiteter og høyskoler er selv ansvarlige for å fastsette regler for fravær, og hva som aksepteres som gyldig fravær.
Sykepleierutdanningen er omfattet EUs yrkeskvalifikasjonsdirektiv, som blant annet stiller krav til at kandidatene etter utdanning skal ha gjennomført en viss mengde timer i praksis. Norge er gjennom EØS-avtalen forpliktet til å sørge for at norsk sykepleierutdanning innfrir minstekravene i direktivet. Dette gjør at fravær fra praksis som regel må tas igjen for at studentene skal kunne ferdigstille en utdanning som er i samsvar med direktivkravene, det handler med andre ord ikke bare om norsk lovgivning, men internasjonale forpliktelser vi har. Utdanningsinstitusjonene er også nødt til å ha et tilstrekkelig grunnlag for å vurdere hvorvidt studentene har oppnådd den kompetansen de skal gjennom praksisperioden og i studiet ellers.
Studenter med funksjonsnedsettelse og særskilte behov har rett til egnet individuell tilrettelegging, jamfør § 4-3 femte ledd. Dette kan for eksempel gjelde å ta igjen fravær i praksis. Tilretteleggingen skal blant annet ikke medføre en reduksjon av faglige krav. Det er ikke gitt at planlagt vaksinering nødvendigvis medfører at en student har et særskilt behov.
For studentene som er omfattet av retten til individuell tilrettelegging må utdanningsinstitusjonene også ha oppmerksomhet på behovet for vaksinering i sine vurderinger.
Jeg forventer at universitetene og høyskolene er rimelige i praktiseringen av praksisfraværsreglementet. En rigid praktisering av fraværsreglementet må ikke stå i veien for viktige hensyn som vaksinering av helsepersonell, så lenge det er mulig å finne løsninger for at studentene kan ta igjen tapt fravær. Viktigheten av vaksinering av befolkningen generelt, og helsepersonell spesielt, tilsier særlig innsats fra utdanningsinstitusjonene for å finne gode løsninger for å balansere disse hensynene. Det er viktig at kravene til mengde praksis innfris og fastsatt læringsutbytte oppnås, og jeg forutsetter at institusjonene har oppmerksomhet på dette når de finner løsninger som fjerner barrierer for studentenes vaksinering.