Skriftleg spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1821 (2020-2021)
Innlevert: 28.03.2021
Sendt: 06.04.2021
Svart på: 13.04.2021 av næringsminister Iselin Nybø

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Hvilke konkrete initiativ har regjeringen gjort for å samordne reguleringsplanarbeidet og innsigelser fra statlig hold i forbindelse med etableringen?

Grunngiving

Den opprinnelige søknaden til regjeringen for etablering av Andøya Spaceport var på nærmere 1,3 mrd. kroner.
Denne summen har blitt betydelig redusert kraftig samtidig som regjeringen har stilt store krav til lønnsomhet.
Herunder må Andøy kommune som har mistet nesten 400 innbyggere siden stortingsvedtaket om nedleggelse av Andøya flystasjon stå som utbygger av industriområdet som spaceporten skal drives fra. Til sammenligning har regjeringen i Sverige gjort bevilgninger av en helt annen størrelsesorden for å bygge en konkurrerende fasilitet i Kiruna. Det blir fra regjeringen henvist til EU og EØS regler som ikke ser ut til å gjelde i Sverige.
Nå har Andøya Space søkt om dispensasjon fra reguleringsplanen siden rammen fra regjeringen ikke holder. Dette setter en kommune der det fra regjeringen skulle settes inn ekstraordinær innsats for å kompensere for tapet av innbyggere og inntekter under ekstraordinært press ift. å følge vedtatte reguleringsplaner og skrape sammen midler til å bygge ut et industriområde og utskytningsfasilitet som det burde vært statlig finansiert.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Utbyggingen av Andøya Spaceport reguleres gjennom en kommunal reguleringsplan. Dette er et forhold mellom Andøya Space og Andøy kommune, der hverken regjeringen eller Nærings- og fiskeridepartementet har noen rolle å spille. Regjeringen har følgelig ikke tatt noen initiativ for å samordne reguleringsplanarbeidet og innsigelser fra statlig hold, og det ville heller ikke være naturlig at vi skulle gjøre dette.
Statens krav for å bidra med egenkapital og tilskudd til Andøya Space Port er vedtatt av Stortinget, og fremgår av Prop. 127 S (2019-2020):

1. Egenkapitalen skal forventes å gi staten en finansiell avkastning som tilsvarer det en rasjonell markedsinvestor ville ha akseptert.
2. Løsningen skal være i samsvar med EØS-avtalens statsstøtteregler.
3. ASC skal legge frem en plan som sørger for at andre næringers interesser ivaretas på en forsvarlig måte, herunder avbøtende tiltak for ulempe som forårsakes for andre næringer. I arbeidet med planen skal ASC konsultere med relevante næringsaktører, herunder Norges Fiskarlag.

Forventet avkastning som tilsvarer det en rasjonell markedsinvestor ville ha akseptert er en forutsetning for at tilførselen av egenkapital skal være i samsvar med EØS-avtalens statsstøtteregler.
Stortingets tilsagn i Prop. 127 S (2019-2020) er basert på forretningscase presentert i søknad fra Andøya Space, som NFD mottok 1. april 2020. Det er i dette forretningscaset lagt til grunn at Andøy kommune skal legge til rette for, og stå som eier av, et industriområde tilknyttet Andøya Spaceport. Industriområdet vil huse virksomhet knyttet til Andøya Spaceport og dennes kunder og leverandører, men vil også være åpent for etablering fra andre næringsaktører. Virksomhet knyttet til Andøya Spaceport som ventes etablert i det kommunale industriområdet omfatter blant annet kontorer, integrasjonsbygg og verksteder. Selve oppskytningsbasen (oppskytningsramper, infrastruktur for drivstoff mv.) er ikke en del av det kommunale industriområdet, men skal finansieres og eies av Andøya Space. Kommunen vil etter det NFD er kjent med bidra med 15 mill. kroner i egenkapital til etableringen av det kommunale industriområdet; øvrig finansieringsbehov vil dekkes gjennom banklån. Andøya Spaceport og andre virksomheter i industriområdet vil betale markedsmessig leie til kommunen. Ordningen skiller seg ikke fra tilsvarende kommunal tilrettelegging av industriområder som gjøres andre steder i landet. Statsstøtterettslig er det likegyldig om det er kommunen eller staten som bidrar med finansiering. Det er altså ikke slik at det er statsstøtterettslige krav som ligger til grunn for at det er Andøy kommune og ikke staten som legger til rette for industriområdet.
Søknad om dispensasjon fra reguleringsplanen er ikke knyttet til Stortingets ramme for finansiering eller andre krav satt av staten, og har heller ikke noe med det kommunale industriområdet å gjøre. Kommunens opprinnelige reguleringsplan for Andøya Spaceport tok utgangspunkt i at det skulle bygges én oppskytningsrampe. Nærmere prosjektering og videreutvikling av forretningsmodellen har gjort det ønskelig å i stedet bygge to oppskytningsramper. Det er endringer i reguleringsplanen som følger av dette Andøya Space har søkt om, og som nå behandles av Andøy kommune.
Sverige er underlagt det samme statsstøtteregelverket som Norge. Forretningsmodellen som ligger til grunn for etableringen i Kiruna skiller seg en del fra Andøya Spaceport, og omfatter etter det NFD er kjent med blant annet en større andel forsknings- og utviklingsaktiviteter. De to satsingene er dermed ikke direkte sammenliknbare, heller ikke statsstøtterettslig. Svenske myndigheter har etter det som er offentlig kjent så langt bevilget 170 mill. SEK til etableringen av satellittoppskytingsbasen i Kiruna. Stortinget har til sammenlikning gitt et betinget tilsagn om inntil 282,6 mill. kroner i egenkapital og 83 mill. kroner i tilskudd til Andøya Spaceport. Etter min oppfatning er det derfor ikke grunnlag for å si at Sveriges bevilgning til oppskytningsbasen i Kiruna er av en helt annen størrelsesorden enn Norges bevilgning til Andøya Spaceport.