Skriftleg spørsmål fra Sylvi Listhaug (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2364 (2020-2021)
Innlevert: 03.06.2021
Sendt: 03.06.2021
Svart på: 10.06.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Sylvi Listhaug (FrP)

Spørsmål

Sylvi Listhaug (FrP): Syns statsråden det er riktig at kommuner ikke oppgir navn på ansatte til politiet som har stjålet fra brukere, og er det noen bestemmelser i forvaltningsloven som gjør at kommuner ikke kan oppgi navn på ansatte til politiet?

Grunngiving

I en sak i Moss Avis 2. juni fremkommer det at en utviklingshemmet bruker i Moss kommune ble frastjålet 1 265 kroner av en ansatt hjemme i sin egen bolig. Tyveriet ble oppdaget 20. juli i fjor av en annen ansatt, og forholdet ble politianmeldt. Direktør i helse og mestring i Moss kommune bekrefter til avisen at tyveriet ble begått av en av kommunens ansatte. Det var Moss kommune som rådet vergen til å anmelde saken på vegne av brukeren.
Saken har blitt henlagt av politiet, fordi Moss kommune ikke vil gi ut navnet til den ansatte. Direktøren i helse og mestring begrunner det med at det ikke foreligger en plikt for kommunen til å oppgi navnet. Kommunens gjorde en vurdering av omstendighetene, og mente det ikke forelå tungtveiende grunner for å gjøre unntak for taushetspliktbestemmelsene som arbeidsgiver er underlagt.
Utvalgsleder Remi Sølvberg fra Rødt begrunner det med at det er forvaltningslovens bestemmelser som gjør at kommunen ikke kan oppgi navnet på den ansatte, og ut fra lovens bestemmelser så har ikke Moss kommune gjort noe galt i denne saken.
Ifølge Moss Avis har Moss kommune ulik praksis for politianmeldelse av tyveri i sykehjem og omsorgsboliger. I sykehjem har det vært en rutine at kommunen anmelder tyveri. I omsorgsboliger er det beboeren selv eller pårørende som må anmelde tyverier.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg blir trist når jeg hører om slike hendelser som du her beskriver. Tyverier fra pasienter og brukere skal ikke forekomme i helse- og omsorgstjenesten. Helse- og omsorgstjenestens ansvar og oppgave er å yte helse- og omsorgstjenester til pasienter og brukere. Tjenestene skal gis på en verdig måte, av respekt for individet. Det å bli frastjålet penger eller andre eiendeler kan oppleves svært integritetskrenkende og kan også være skadelig for helsen.
Kommuner og andre virksomheter med ansvar for å yte helse- og omsorgstjenester må derfor ha sterkt fokus på at slike hendelser ikke skal skje. Det må også omfatte beredskap for å håndtere slike situasjoner, dersom det likevel skjer. Forebyggende innsats, som transparent og godt arbeidsmiljø, holdningsskapende arbeid, opplæring av ansatte og ivaretakelse av den som blir utsatt for en slik handling, er viktige elementer i et slikt arbeid.
Når det gjelder anmeldelse til politiet av mistanke om at en ansatt har stjålet penger, eventuelt andre eiendeler, fra en pasient eller bruker, kan regler om taushetsplikt både i helsepersonelloven og forvaltningsloven etter omstendighetene komme til anvendelse. I denne forbindelse vil jeg gjøre oppmerksom på at Justis- og beredskapsdepartementet har overordnet tolkningsansvar for forvaltningsloven.
Taushetsplikt etter helsepersonelloven omfatter opplysninger om en pasients legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell, se helsepersonelloven § 21. Også andre som får adgang til slike opplysninger om pasienten eller brukeren kan ha taushetsplikt, se pasientjournalloven § 15.
Taushetsplikt etter helsepersonelloven er fastsatt av hensyn til pasienten og brukeren og omfatter i utgangspunktet ikke opplysninger om ansatte.
Det er bare i de tilfeller opplysninger om en ansatt også kan røpe taushetsbelagte opplysninger om en pasient eller bruker, at opplysningene vil være underlagt taushetsplikt etter helsepersonelloven. I den aktuelle saken forstår jeg det slik at politiet allerede er kjent med opplysningene om brukeren. I et slikt tilfelle vil trolig ikke det å meddele navnet på den ansatte røpe noen nye taushetsbelagte opplysninger etter helsepersonelloven. Taushetsplikt etter helsepersonelloven vil derfor ikke være til hinder for å oppgi navnet på den ansatte til politiet, slik jeg vurderer det.
Når det er adgang til å gi videre opplysninger, vil det være opp til virksomheten å bestemme om dette skal skje.
Taushetsplikt etter forvaltningsloven omfatter opplysninger om personlige forhold og gjelder for enhver som yter tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, se forvaltningsloven §13 første ledd nr. 1. I utgangspunktet omfatter dette også opplysninger om lovbrudd, men ikke uten unntak. Opplysninger om eventuelle lovbrudd som er skjedd i tjeneste kan for eksempel ikke gis det samme vern som andre personlige opplysninger.
Det fremgår av forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 6 at taushetsplikt ikke er til hinder for at forvaltningsorganet anmelder eller gir opplysninger om lovbrudd til påtalemyndighet eller kontrollmyndighet når det finnes nødvendig av allmenne hensyn eller forfølging av lovbruddet har naturlig sammenheng med avgiverorganets oppgaver. Som nevnt ovenfor, er det Justis- og beredskapsdepartementet som har overordnet tolkningsansvar for forvaltningsloven.