Skriftleg spørsmål fra Ingrid Heggø (A) til finansministeren

Dokument nr. 15:2636 (2020-2021)
Innlevert: 28.06.2021
Sendt: 29.06.2021
Svart på: 05.07.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Ingrid Heggø (A)

Spørsmål

Ingrid Heggø (A): Hvor mye høyere ville sysselsettingen vært i form av antall utførte årsverk og antall sysselsatte, dersom a) arbeidstilbudet blant personer i alderen 22-61 år økte med 0,3 % og, b) 17-29 år økte med 0,05 %?

Grunngiving

I modellen i SSB-rapport 2016/38 beregnes mulige effekter av et såkalt jobbskattefradrag. Regjeringen har i høringsnotatet om innføringen av et jobbfradrag referert til denne rapporten og effektene av den svenske modellen i denne rapporten. For det første understrekes det at dette er en rapport basert på en mikroøkonomisk modell, ikke et empirisk studie av effektene av jobbskattefradrag. Videre at siden regjeringens foreslåtte jobbfradrag har en utfasing som påvirker arbeidstilbudet til relativt sett høyere inntekter negativt, fremstår det mer relevant å sammenligne effektene med den amerikanske modellen fremstilt i rapporten, som har utfasing, enn med det svenske, som ikke har det.
Det amerikanske skattefradraget har i modellen en effekt på arbeidstilbudet på 0,3 %, til omlag 26 mrd. i tapte skatteinntekter; etter man hadde regnet inn positive effekter på skatte- og avgiftsinngang. Tilsvarende for det svenske er 0,9 % og om lag 30 mrd.
Mens skattefradraget i SSBs modell utgjør opp til kr 31 600 for den amerikanske varianten og 46 250 for den svenske varianten, er regjeringens forslag opp til 5 000 kroner. Størrelsen på jobbskattefradraget i regjeringens forslag er altså mer enn 6 ganger mindre enn det som forutsatt i SSB sin studie, og dermed vil modellerte arbeidstilbuds- fordelingseffekter også bli mye svakere enn det som blir vist i SSB-rapporten.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Regjeringen har i et høringsnotat foreslått at det innføres et nytt fradrag i beskatningen av arbeidsinntekt for unge under 30 år. Målet med fradraget er å gi unge med lave og middels inntekter en merkbar skattelette, og samtidig legge til rette for at flere unge kan komme inn i arbeidslivet gjennom å styrke arbeidsinsentivene. I høringsnotatet presenteres en skisse til jobbfradrag som gir unge arbeidstakere og unge trygdede med arbeidsinntekt en årlig skattelette på inntil drøyt 5 000 kroner. Finansdepartementet har ikke tallfestet effekten på arbeidstilbudet av jobbfradraget, men beskrevet mulige arbeidstilbudseffekter kvalitativt. For personer som står uten arbeid, vil et fradrag i beskatningen av arbeidsinntekt øke insentivene til å komme seg over i jobb. For personer som allerede er i arbeid er effekten på antall arbeidstimer usikker. Som vist til i høringsnotatet peker ulike empiriske studier i retning av at et jobbfradrag vil ha positive effekter på arbeidstilbudet, men at størrelsen på effekten er usikker.
I spørsmålet fra stortingsrepresentant Heggø vises det til beregninger i SSB-rapport 2016/38 om mulige effekter på arbeidstilbudet av å innføre et hypotetisk skattefradrag for personer i arbeid. Beregningene fra SSB er basert på en strukturell empirisk mikroøkonomisk arbeidstilbudsmodell. Skissen til jobbfradrag i departementets høringsnotat skiller seg derimot fra begge variantene som er analysert i rapporten, både når det gjelder innretning og omfang, og resultatene er derfor ikke direkte overførbare.
Stortingsrepresentant Heggø spør om hvor mye høyere sysselsettingen ville vært i form av antall utførte årsverk og antall sysselsatte, dersom arbeidstilbudet blant personer i alderen 22–61 år økte med 0,3 pst. Finansdepartementet har ikke grunnlag for å fordele effekten av en økning i arbeidstilbudet på henholdsvis utførte årsverk og antall sysselsatte personer. I 2020 var det anslagsvis sysselsatt 2 320 000 personer i aldersgruppen 22–61 år. Dersom en antar at en økning i arbeidstilbudet i denne aldersgruppen på 0,3 pst. bare påvirker personsysselsettingen, tilsvarer det i størrelsesorden 7 000 flere sysselsatte personer.
Stortingsrepresentant Heggø spør videre om effekten av en økning i arbeidstilbudet på 0,05 pst. i aldersgruppen 17–29 år. Dersom en antar at en slik økning i arbeidstilbudet i denne aldersgruppen bare påvirker personsysselsettingen, tilsvarer det i størrelsesorden 300 flere sysselsatte personer.