Skriftleg spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:65 (2021-2022)
Innlevert: 18.10.2021
Sendt: 18.10.2021
Svart på: 26.10.2021 av utenriksminister Anniken Huitfeldt

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Vil regjeringen gå i dialog med EU med mål om å sikre Norge unntak fra deler av bestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke på møtet i EØS-komiteen 29. oktober?

Grunngiving

1. juni 2021 ga Stortinget samtykke til norsk tilslutning til EUs fjerde jernbanepakke med 44 stemmer mot 42. Rødt var blant partiene som stemte mot tilslutning.
Ved stortingsvalget 13. september 2021 endret sammensetningen av Stortinget seg betydelig, og partiene som stemte imot samtykke, fikk til sammen 100 mandater, mot det gamle flertallets 69. 14. september uttalte daværende statsminister Erna Solberg at hennes utgående regjering «ikke bør gi forpliktende signaler i internasjonale forhandlinger eller ta beslutninger i kontroversielle saker». Likevel valgte den da utgående regjeringen, i påvente av at det nyvalgte Stortinget trådte sammen 1. oktober 2021, å sette innlemmelse i EØS-avtalen av rettsaktene som utgjør EUs fjerde jernbanepakke på dagsordenen for møtet i EØS-komiteen 24. september. Her ble det vedtatt å ta EUs fjerde jernbanepakke inn i EØS-avtalen.
Denne fremgangsmåten var svært uheldig fra et demokratisk perspektiv, ettersom regjeringen som gjorde vedtaket, ikke lenger hadde et flertall bak seg i Stortinget. I tillegg vil tilslutning til EUs fjerne jernbanepakke påtvinge Norge en ny politikk som gir svært mange aktører, uheldig ressursbruk og press på lønns- og arbeidsforhold. Hensynet til utviklingen av norsk jernbane tilsier at vedtaket om norsk innmelding bør oppheves. En samlet fagbevegelse med Norsk Lokomotivmannsforbund i spissen har gått imot innmeldingen, som fratar Norge suverenitet over sikkerhet og organisering av jernbanen og kan gjøre konkurranseutsetting, oppstykking og privatisering nær irreversibelt.
Rødt har derfor fremmet forslag på Stortinget om at regjeringen skal starte prosessen med å trekke Norge ut av EUs fjerde jernbanepakke.
I Hurdalsplattformen fastslår regjeringen at den:

«Så raskt som mulig gå i dialog med EU med mål om å sikre Norge unntak fra deler av bestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke».

Det neste møtet i EØS-komiteen finner sted 29. oktober.

Anniken Huitfeldt (A)

Svar

Anniken Huitfeldt: Regjeringen slår fast i Hurdalsplattformen at vi så raskt som mulig vil gå i dialog med EU for å sikre Norge unntak fra deler av bestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke.
Det er særlig kravene som omhandler anbudsutsetting av persontogtrafikken vi er skeptiske til. Vi mener anbud ikke er riktig virkemiddel for å tilby de reisende et godt jernbanetilbud. Det bør være stor nasjonal frihet til å velge bort dette.
Møtet i EØS-komiteen 29. oktober er det første etter regjeringsskiftet. Jeg kan bekrefte at Norges representant vil gjøre EU-siden oppmerksom på regjeringsplattformen på dette møtet. Vi vil i forkant gjøre våre EØS/EFTA-partnere kjent med dette.
Rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke ble tatt inn i EØS-avtalen 24. september 2021. Norge er dermed folkerettslig forpliktet til å gjennomføre regelverket i nasjonal rett, og de nødvendige lov- og forskriftsendringer er allerede fastsatt.
I en overgangsperiode frem til 25.12.2023 vil det imidlertid være mulig å tildele kontrakter direkte, slik reglene var før fjerde jernbanepakke. Disse kontraktene kan ha en varighet på inntil ti år. Det er krav til å kunngjøre slike tildelinger ett år i forveien.
Det vil også etter 25.12.2023 gjelde unntak fra hovedregelen om konkurranseutsetting. Et av disse unntakene åpner for direktetildeling hvis det kan begrunnes at dette vil føre til bedre kvalitet på tjenestene eller større kostnadseffektivitet sammenlignet med tidligere tildelte kontrakter. Ved bruk av dette unntaket, er det mulig å be Statens jernbanetilsyn om å vurdere om vilkårene er oppfylt. For direktetildelte kontrakter gjelder det egne krav som skal sikre at man unngår risiko for overkompensasjon.