Skriftleg spørsmål fra Lars Rem (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1635 (2021-2022)
Innlevert: 22.03.2022
Sendt: 22.03.2022
Svart på: 25.03.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Rem (FrP)

Spørsmål

Lars Rem (FrP): Vil samferdselsministeren gjøre noe med fylkesvei 33 før det skjer en alvorlig ulykke, og vil regjeringen prioritere FV33 som den viktige eksportveien den er, og bevilge nødvendige rassikringsmidler og annen finansiering fylkeskommunene trenger for å sikre veien, industrien, transportnæringen og miljøet?

Grunngiving

FV33 er en av Innlandets viktigste eksportveier men har en svært dårlig veistandard. I 2021 var veien stengt mellom Skreia og Feiring i lang tid pga. utbedring etter ras. Med de store nedbørsmengdene som kom i mai 2021 kan det virke som veien på deler av strekningen har sunket opp mot 20 cm. Lokalfolk som er avhengig av å kjøre på denne veien daglig er nå svært bekymret og forteller at det har stått opp til 10 cm vann i veibanen. Veien er fundamentert på en skråning av leire og stein som nå har rast ut. Understøttelsen har rast ut og blitt skyllet vekk på grunn av alt vannet. Man ser tydelig sprekker og ras i fundamentet. Befolkningen og yrkessjåfører er redd for å kjøre der, men har ingen annen mulighet. Ikke nok med at de har levd med stadig ras fra oversiden, men nå faller også grunnen ut på undersiden.
Viken fylke har startet reguleringsarbeid for to tuneller, men endelig beslutning om bevilgninger og oppstart uteblir. Innlandet fylke har ingen planer for FV33 før i 2026. Det virker dessverre ikke som fylkene har vilje til samarbeide for å lage en helhetlig utbyggingsplan for veien.
En helhetlig utbygging av RV4 vil løse mange trafikkutfordringer for Innlandet, men på kort og mellomlang sikt vil FV33 fortsatt være den mest økonomiske og miljømessige beste løsningen for tungtransporten.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det følger av veglova § 9 andre ledd at vegstyremakt for fylkesveger er fylkeskommunene. For veistrekket som spørsmålet referer til, er det altså Innlandet og Viken fylkeskommuner som er ansvarlige for eventuelle tiltak. Ansvaret gjelder også finansiering av tiltak.
Tilskudd til ras- og skredsikring av fylkesvei ble innlemmet i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra og med 2020. For 2022 er det fordelt 870,8 mill. kr til ras- og skredsikring over rammetilskuddet til fylkeskommunene. Midlene fordeles med særskilt fordeling i inntektssystemet for fylkeskommunene med utgangspunkt i et tilskuddsprogram for skredsikring på fylkesveinettet for perioden 2018–2023. Innlandet og Viken fylkeskommuner har fått henholdsvis ca. 14,9 og 13,5 mill. kroner av disse midlene i 2022.
Som oppfølging av Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033, er det i 2022 også etablert en ny øremerket tilskuddsordning med 290 mill. kr til vedlikehold, fornying og utbedring av fylkesveier over Samferdselsdepartementets budsjett. Disse midlene fordeles etter samme fordelingsbrøk som midler til opprusting og fornying av fylkesveier i rammetilskuddet til fylkeskommunene. Forstørring av bo- og arbeidsmarkedsregioner og/eller viktige næringsveger skal være kriterier for fylkeskommunenes prioritering av disse midlene.
For øvrig pågår gode prosesser rundt helhetlig utbygging av rv. 4 mellom Mjøsbrua og Oslo. Oppgraderinger her vil være med på å avlaste både fv. 33 og E6 nord for Oslo, og legge forholdene bedre til rette for både lett- og tungtransport i området.