Skriftleg spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1957 (2021-2022)
Innlevert: 29.04.2022
Sendt: 02.05.2022
Svart på: 09.05.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Flere fagmiljø har gått inn for en omstrukturering av agronomfaget fra tre år i skole, til to år skole og to år praksis med fagbrev som sluttkompetanse. Agronomutdanningen for voksne har vært en suksess, men kan få utfordringer ved en slik omlegging, dersom det ikke sikres en særskilt løsning for denne ordningen.
Kan statsråden forsikre at hensynet til voksenagronomutdanningen vil bli ivaretatt ved en eventuell omlegging?

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Som representanten Bollestad skriver ønsker flere fagmiljø at vg3 landbruk (agronomutdanningen) gjøres om fra et yrkeskompetansefag til et lærefag. Da endres opplæringsmodellen fra tre år i videregående skole til to år i videregående skole og to års læretid i bedrift (2+2-modellen), med fagbrev som sluttkompetanse.
Faglig råd for naturbruk har nylig søkt til Utdanningsdirektoratet om at vg3 landbruk endres fra yrkeskompetansefag til lærefag. Rådet legger til grunn at dagens tilbudsstruktur i hovedsak består av lærefag organisert i 2+2 modellen, og at arbeidslivets kompetansebehov blir godt dekket gjennom denne organiseringen. Å organisere opplæringen med to år i skole og to år i bedrift vil gi en mer praktisk opplæring i faget.
Erfaringer fra forsøket med vg3 landbruk som lærefag viser at flere fylker lyktes med å etablere en lærlingebasert utdanning som svarer på næringenes kompetansebehov.
I søknaden er Faglig råd for naturbruk også opptatt av at omlegging til 2+2-modell for vg3 landbruk vil skape utfordringer for voksenagronomutdanningen, og rådet sier at det er viktig med et nytt relevant tilbud for voksne som trenger agronomutdanning.
Jeg merker meg at Faglig råd for naturbruk legger vekt på at 2+2-modellen i vg3 landbruk vil gi en mer praktisk opplæring i faget, og på den måten være mer relevant for ungdommer som ønsker å jobbe i landbruket. Omleggingen vil også dekke arbeidslivets fremtidige behov for kompetanse på en god måte. Samtidig er jeg opptatt av at vi også vurderer hvordan vi kan ivareta voksne som trenger agronomutdanning. Utdanningsdirektoratet vil vurdere alle momenter i en slik søknad, og de vil trekke Landbruks- og matdepartementet inn i vurderingen av denne søknaden.
Kunnskapsdepartementet vil vurdere og fastsette opplæringsmodell for vg3 landbruk når Utdanningsdirektoratet har vurdert saken, og departementet har fått direktoratets anbefaling.