Skriftleg spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1983 (2021-2022)
Innlevert: 04.05.2022
Sendt: 05.05.2022
Svart på: 13.05.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Denne uken er det to år siden finansministeren, da som stortingsrepresentant, var ute i Klassekampen og lovte strenge regler mot å "mingle med elitene".
Hvilke grep, forslag, initiativ etc. har finansministeren foretatt seg for å oppfylle dette løftet?

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Representanten viser til en av flere artikler der Klassekampen problematiserer at folkevalgte blir forsøkt påvirket av kapitalkreftene og PR-bransjen. Sakene handlet ikke om hvem folkevalgte har vennskap eller familierelasjoner til, men tilfeller hvor de i kraft av sin rolle blir kontaktet av PR-bransje eller lobbyinteresser. I denne sammenheng ble også statens egen bruk av PR-tjenester, og utfordringene det gir for demokratiske prosesser, problematisert.
Jeg mener at det er viktig at med en bevisst holdning til dette. I Hurdalsplattformen er regjeringspartiene tydelig på at vi blant annet ikke ønsker at offentlige etater skal bruke PR-byråer for å drive påvirkning eller annet lobbyarbeid. For 2022 er det gitt en fellesføring til alle statlige virksomheter om at tjenester fra kommunikasjonsbransjen som hovedregel ikke skal benyttes utover informasjons- og holdningskampanjer.
Da vi i høst skulle velge folk til regjeringsapparatet var jeg også opptatt av å ikke hente noen direkte fra kommunikasjonsbransjen.
I Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022) fremgår det at regjeringen vil redusere statlige virksomheters kjøp av tjenester fra kommunikasjonsbransjen. Til sammen foreslo regjeringen her en reduksjon på 40 millioner kroner i bevilgningene til de 20 statlige virksomhetene som hadde regnskapsført mest på artskonto 672 Konsulenttjenester til organisasjonsutvikling, kommunikasjonsrådgivning mv. de to siste regnskapsårene. Etter budsjettforliket med SV ble reduksjonen økt til 60 millioner kroner.
Som folkevalgte har vi et ansvar for å sikre at det er folkets interesser som ivaretas, og at vi har en bevisst holdning til vår rolle i møte med lobbyorganisasjoner og PR-byråer. Dette krever også at det er en kultur, hvor dette hele tiden ses på med et kritisk blikk.