Skriftleg spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2571 (2021-2022)
Innlevert: 05.08.2022
Sendt: 05.08.2022
Svart på: 17.08.2022 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Vil regjeringen følge opptrappingsplanen for biodrivstoff fra klimaplanen, hvilke tiltak har regjeringen iverksatt for å følge opp planen om opptrapping for bruk av biodrivstoff, vil regjeringen innføre omsetningskrav for biodrivstoff i anleggsdiesel og skipsfart, hvis ja, når vil dette innføres?

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: I Hurdalsplattformen slår regjeringspartiene fast at regjeringen vil «etablere en storstilt satsing på norsk bioenergi og avansert biodrivstoff i transportsektoren, og legge frem en plan for en helhetlig og industriell verdikjede for bruk av norske bioressurser», og at den skal «stimulere til økt bruk av biodrivstoff og skjerpe kravene til innblanding av andregenerasjons biodrivstoff for alle relevante transportformer». Bruk av flytende biodrivstoff fremmes med både omsetningskrav og avgiftsinsentiver.
Meld. St. 13 (2020-2021) legger til grunn at totalvolumet biodrivstoff omsatt årlig i veitrafikken holdes konstant rundt 600 mill. liter, og foreslår at prosentnivået på omsetningskravet justeres annethvert år for å opprettholde dette volumet tross endringer i totalvolumet omsatt drivstoff. Siste økning tredde i kraft 1. januar 2020, og forslag til ytterligere økning har vært på høring. Dette forslaget ligger til behandling i departementet og vil tidligst kunne tre i kraft 1. januar 2023. Miljødirektoratet utreder også neste justering, planlagt for 1. januar 2024.
Et forslag til omsetningskrav for avansert biodrivstoff til ikke-veigående maskiner har også vært på høring og behandles i departementet.
Miljødirektoratet har også levert konsekvensutredning og forslag til forskriftsendring for et omsetningskrav til innenlands sjøfart og fiske, samtidig som EU har foreslått en reduksjonsplikt til deler av den europeiske skipsfarten som vil ha konsekvenser for norske skip.
I Klimaplanen heter det også at omsetningskravet til luftfarten skal vurderes opptrappet om kravet virker godt. Miljødirektoratet har levert en vurdering som konkluderte med at omsetningskravet i stor grad har vært vellykket, og utreder nå en opptrapping med frist 19. august.
Omsetningskrav for biodrivstoff er et styringseffektivt virkemiddel for faste, raske utslippskutt, spesielt i sektorer med få andre modne løsninger. Samtidig er det viktig å veie behovet for mer biodrivstoff for å oppnå utslippskutt opp mot pris, global tilgjengelighet og bærekraftsegenskapene til biodrivstoffet. Det er spesielt viktig nå, med stigende energipriser og økt press på verdens matsystem som følge av krigen i Ukraina, å se norsk biodrivstoffpolitikk i en bredere global sammenheng. Avansert biodrivstoff, som ligger til grunn for flere av forslagene nevnt ovenfor, er basert på biprodukter og reststoffer som ikke øker presset på landarealer.