Skriftleg spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2702 (2021-2022)
Innlevert: 24.08.2022
Sendt: 24.08.2022
Svart på: 31.08.2022 av næringsminister Jan Christian Vestre

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Hvilken dialog har statsråden hatt med Posten Norge AS etter at det kom frem at underleverandører bedriver virksomhet som er i strid med både lover og føringer i eierskapsmeldingen?

Grunngiving

På spørsmål fra representanten Torgeir Knag Fylkesnes svarer statsråden den 15. juni at:

«Styret tilsetter daglig leder. Styret har det overordnede ansvaret for forvaltningen av selskapet og ansvar for å føre tilsyn med den daglige ledelse og selskapets virksomhet for øvrig. Det er styrets oppgave å sørge for at selskapets virksomhet er forsvarlig organisert." Ansvaret for forretningsmessige beslutninger og problemstillinger knyttet til den operative driften hører under styret og ledelsen i selskapet. Organiseringen av Posten Norge AS sin virksomhet, herunder hvordan de kjøper inn transportkapasitet, er selskapets styre og ledelse sitt ansvar. Som eier legger jeg til grunn at selskapet følger norske lover og regler og relevante reguleringer.»

I juli ble fem personer som har operert som underleverandører for Posten og Bring funnet skyldig i grov hvitvasking, økonomisk utroskap og skattesvik. Klassekampen har i en rekke saker gjennom sommeren avdekket hvordan folk i budbilbransjen opplever å jobbe tiår i bransjen uten å tilbys fast ansettelse, har lange arbeidsdager, har inntekter under fattigdomsgrensa, må selv sørge for pensjonssparing, i tillegg til å ikke ha rettigheter til feriepenger og sykepenger. I tillegg er det omfattende utfordringer knyttet til kriminalitet blant underleverandørene i budbilbransjen. Når det nå kommer frem at det statlig eide selskapet har gjort avtaler med slike underleverandører, forutsetter jeg at statsråden tar affære.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Jeg forventer at alle selskaper i statens portefølje lever opp til de forventningene staten som eier har på dette området, og dette følges også opp i eierdialogen. Saken er derfor satt opp på kommende kvartalsmøte mellom departementet og selskapets ledelse og styreleder.
Posten Norge har i forbindelse med sin halvårsrapportering 26. august formidlet at selskapet vil gjennomgå driftsmodellen i budvirksomheten. Selskapet viser her også til at det sammen med Fellesforbundet har tatt til orde for en regulering av varebilbransjen for å sikre anstendige arbeidsvilkår i hele verdikjeden i bransjen. Selskapet viser også til at 90 pst. av det siste transportleddet ut til mottaker kjøres av selskapets egne sjåfører.
Som det fremgår av svaret mitt på spørsmålet fra representanten Torgeir Knag Fylkesnes av 15. juni har regjeringen store ambisjoner for arbeidslivet. Regjeringen vil føre en politikk som stimulerer til økt organisasjonsgrad og sikrer et seriøst og organisert arbeidsliv. Regjeringen vil bidra til å sikre faste, hele stillinger med norske lønns- og arbeidsvilkår, og har allerede tatt grep med sikte på reduksjon av midlertidighet og innleie. Det jobbes med en handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren. I Hurdalsplattformen har vi vært klare på at det statlige eierskapet mer aktivt skal fremme fellesskapets interesser knyttet til blant annet lønns- og arbeidsvilkår. I det pågående arbeidet med ny eierskapsmelding, som vil bli lagt frem i høst, vurderer jeg derfor nye og reviderte forventninger på området.