Skriftleg spørsmål fra Tone Wilhelmsen Trøen (H) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2736 (2021-2022)
Innlevert: 26.08.2022
Sendt: 29.08.2022
Svart på: 31.08.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Tone Wilhelmsen Trøen (H)

Spørsmål

Tone Wilhelmsen Trøen (H): Kan statsråden nå tydelig avklare at næringsdrift fortsatt skal være hovedregel i fastlegeordningen, på hvilken måte planlegger statsråden å involvere partene som står sammen om handlingsplanen i arbeidet videre, hva er den flerårige budsjettkonsekvensen av at alle nye leger som starter et spesialiseringsløp får fast ansettelse i kommunen, og hvordan vil utgiftene knyttet til fastansettelse fordeles mellom stat og kommune?

Grunngiving

Ifølge Dagens Medisin (25.08.22) har HOD bedt Hdir. om en utredning av følgene ved store omlegginger i fastlegeordningen. Utredningen ser ut til å omfatte konsekvensene av kommunal ansettelse av alle fastleger og av en ordning hvor alle nye leger som starter et spesialiseringsløp får fast ansettelse. Det første har en stipulert kostnad på 11 milliarder kroner, det andre 240 millioner kroner. Vi nærmer oss en situasjon hvor 200.000 pasienter i Norge er uten fastlege. Det er krevende for den enkelte pasient, for fastlegene og for samfunnet totalt sett. Situasjonen har gått fra vondt til verre det siste året. For to år siden ble det inngått en økonomisk forpliktende handlingsplan for allmennlegetjenesten, mellom Legeforeningen, KS og staten. Samtidig som regjeringen ikke har innfridd de store økonomiske løftene de gikk til valg på, har det kommet svært uklare signaler fra helseministeren om hva hun mener når hun vurderer store strukturelle grep og endringer i fastlegeordningen. Høyreregjeringen sikret at partssamarbeidet mellom Legeforeningen, KS og staten kom på plass igjen, og partene har stått sammen om handlingsplanen. Ifølge Dagens Medisin har det ikke vært åpenhet om utredningen og partene er ikke orientert, selv om det er åpenbart at det er partene som sitter på løsningen sammen. I handlingsplanen var partene enige om at næringsdrift for fastleger skulle være hovedregelen. Utredningen Helsedirektoratet nå er bedt om å gjøre bør være et tydelig signal om at regjeringen ikke bør gå vekk fra næringsdrift som hovedregel. Ifølge Dagens Medisin trekker utredningen fra Hdir. frem at en ny ansettelsesform antas å påvirke hvor mye, og hvordan, legene jobber. Næringsdrivende fastleger jobber flere timer med pasientrettet arbeid per dag enn kommunalt ansatt fastleger og gjennomfører i gj.snitt. flere prosedyrer per konsultasjon. Handlingsplanen er tydelig på at det også skal tilrettelegges for kommunalt ansatte, men hovedregelen skal være selvstendig næringsdrift. Iflg. Dagens Medisin anslås det at det trengs 1,3 til 1,6 fast ansatte leger per næringsdrivende fastlege for å dekke samme behov som i dag – i tillegg til andre kostnader. Skulle alle fastleger få fast ansettelse er maksimumsanslaget 2 679 ekstra leger – med andre ord over 50 prosent flere fastleger enn i dag.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Jeg er opptatt av å legge til rette for en bærekraftig allmennlegetjeneste, herunder fastlege-ordning. Da er det viktig å lytte til yngre leger. Kun 4 pst. av legestudentene oppgir å ville bli fastlege i ren næring, mens 16 prosent har denne preferansen etter ferdig spesialisering. Medisinstudentene oppgir at veiledning og støtte fra kollegaer, faglig utvikling, fagmiljø og sosiale rettigheter er viktig for dem. Dette tar jeg og regjeringen på alvor. Vi er nødt til å lytte til fagfolkene dersom vi skal skape en bærekraftig fastlegeordning i framtiden.
Regjeringen har som kjent satt ned et ekspertutvalg som skal vurdere flere forhold ved fastlegeordningen. Utvalget har blant annet fått i mandat å se på endringer som gjør det enklere for kommunene med fast ansettelse av fastleger ved at fast ansettelse i større grad likestilles med næringsmodellen. Videre skal utvalget se på endringer som gjør det mer attraktivt for legestudenter å velge fastlegeyrket gjennom endringer i utdannings- og spesialiseringsløpet. De budsjettmessige konsekvensene av utvalgets arbeid og regjeringens oppfølging vil jeg komme tilbake til på ordinært vis.