Skriftleg spørsmål fra Hårek Elvenes (H) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:276 (2022-2023)
Innlevert: 01.11.2022
Sendt: 01.11.2022
Svart på: 08.11.2022 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram

Hårek Elvenes (H)

Spørsmål

Hårek Elvenes (H): Hva er gjeldende prosentsats som settes av til kunst i forsvarssektorens ulike byggeprosjekter, og hvor mye er satt av til KORO-formål i forsvarssektoren i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023?

Grunngiving

Kunst i offentlige rom (KORO) har siden opprettelsen i 1977 hatt i oppdrag å gjennomføre kunstprosjekter i nye, statlig eide bygg. I 1998 ble det vedtatt at det automatisk skal settes av en prosentandel av byggebudsjettet til kunst i alle statlige byggeprosjekter. Satsen varierer fra 0,5 til 1,5 prosent avhengig av type bygg, dets tilgjengelighet, antall brukere og grad av offentlighet. Byggets betydning og symbolverdi tillegges også vekt.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Utsmykking er en integrert del av forsvarssektorens byggeprosjekter. Forsvarsbygg ivaretar dette formålet, og de legger kongelig resolusjon av 5. september 1997 «Ordningen for utsmykking av statlige bygg» til grunn for arbeidet. Resolusjonen angir at forsvarssektoren i all hovedsak skal benytte satsene 0 prosent (militære anlegg utenom forlegninger, velferdsbygg o.l.) eller 0,5 prosent (militære forlegninger og velferdsbygg).
Forsvarsbygg avsetter midler til kunst som del av styringsrammen for hvert enkelt byggeprosjekt. Prosjektenes styringsramme er fordelt over flere år. Både prosentsatser og midler avsatt til formålet i sektoren vil dermed variere fra år til år avhengig av fremdriften i aktuelle byggeprosjekter og hvilken type bygg som realiseres. Prognose for utbetalinger i 2023 er per dags dato 3,6 mill. kroner.
Det er viktig med et godt samarbeid mellom aktører for å få best mulig resultat. Det er positivt at Forsvarsbygg og KORO har jevnlige samarbeidsmøter der de gjennomgår porteføljen av pågående og fremtidige kunstprosjekter, samt forvaltning av eksisterende kunstverk.