Skriftleg spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1141 (2022-2023)
Innlevert: 25.01.2023
Sendt: 25.01.2023
Svart på: 30.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Hvorfor mener regjeringen det ikke er aktuelt å innføre nullutslippssoner nå, når Oslo og Bergen virkelig ønsker muligheten til å innføre dette, og ser ikke regjeringen verdien av at en slik sak bestemmes lokalt, ikke nasjonalt?

Grunngiving

Veitrafikken står for over 50 prosent av klimagassutslippene i Oslo, og er dermed den sektoren med størst utslipp i hovedstaden. For å kutte utslipp er det nødvendig med en omstilling av kjøretøyparken, der fossile kjøretøy byttes ut med utslippsfrie kjøretøy. En nullutslippssone er et virkemiddel for å få til dette. Tiltaket vil øke farten på omstillingen av kjøretøyparken, spesielt blant næringskjøretøy, der det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025.

I Klimaplanen Venstres Sveinung Rotevatn la fram som klima- og miljøminister, åpnet Solberg-regjeringen for nullutslippssoner i byene. I praksis betød det at Oslo og Bergen, som lenge har ønsket å innføre slike nullutslippssoner, skulle få tillatelsen de trenger. Stortinget vedtok klimaplanen juni 2021.

Bymiljøetaten i Oslo la frem en anbefaling om nullutslippssone fra 2025 for varebiler og 2027 for privatbiler denne uken. De anbefaler en geografisk avgrensning for nullutslippssonen langs indre bomsnitt. En nullutslippssone vil kun omfatte de delene som ligger innenfor Ring 2 og kun på kommunale veier. Statlige veier som går gjennom eller i tunell under området blir ikke berørt.

Regjeringen Støre, ved statssekretær i samferdselsdepartementet, Tom Kalsås sa til Aftenposten onsdag 25. januar at «Det ikke er aktuelt å innføre nullutslippssoner nå».

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det har vært gjort et utredningsarbeid i regi av Statens vegvesen som konkluderer med at det må et lov- og forskriftsarbeid til for å etablere og håndheve en ordning med nullutslippssoner. Nullutslippssoner fører til at det blir strengere kriterier for å kjøre i utvalgte områder av byene. Dette vil kunne være byrdefullt for de som av ulike årsaker, som for eksempel personlig økonomi, ikke har mulighet til å investere i et nullutslippskjøretøy. Regjeringen har besluttet at vi på nåværende tidspunkt ikke ønsker å gå videre i arbeidet med et lov- og forskriftsarbeid.
Jeg vil påpeke at lokale myndigheter allerede har en rekke virkemiddel de kan bruke for å fremme klima- og miljøhensyn i byområdene. I byene er miljødifferensierte bompengetakster et effektivt virkemiddel for å regulere trafikken og vil redusere klimagassutslipp. Det er i regelverket også adgang til gebyrbaserte lavutslippssoner av hensyn til lokal luft. Det er langt mindre inngripende med avgiftsbaserte virkemidler enn en forbudssone, og regjeringen mener at tiden ikke er inne for å åpne opp for et forbud mot bensin- og dieselbiler i byområdene. Vurderingene Oslo kommune har gjort i forbindelse med sitt arbeid med nullutslippssoner viser at det uansett vil ta tid, og et forbud mot fossildrevne personbiler vil tidligst kunne være aktuelt i 2027.
Vi skal nå måltallene som er satt for nye nullutslippskjøretøy. Vi har allerede et omfattende virkemiddelapparat med både avgifts- og bruksfordeler som har gjort at Norge er et foregangsland når det gjelder innfasing av elbiler. I 2023 vil regjeringen vurdere hvilke deler av den løyvebaserte transporten det er mulig å stille krav om nullutslipp til. Det arbeides også med å fremskynde kravet om nullutslipp for bybusser fra 2025 til 1. januar 2024.