Skriftleg spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1217 (2022-2023)
Innlevert: 02.02.2023
Sendt: 02.02.2023
Svart på: 08.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): I Nettavisen 17. januar sier statsråden følgende: «Vy har presentert en interessant og uforpliktende skisse om hvordan de kan drifte begge avtaleområdene i det som nå utgjør Østlandet 1 og Østlandet 2. De hevder at dette kan gis til en lavere pris enn det staten betaler i dag, og de peker blant annet på stordriftsfordeler».
Hvis Vy nå kan drifte hele Østlandet bedre enn de gjør i dag, har statsråden noen tanker om hvorfor de ikke har innført disse tilbudsforbedringene til enn lavere pris tidligere?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet gjennomfører etter mandat fra Samferdselsdepartementet en direktetildeling av togtilbudet på Østlandet. Direktetildeling skal blant annet gi mer fornøyde kunder, flere reisende, bedre kapasitetsutnyttelse, rutetilbud og pålitelighet, effektiv drift og lavere statlig vederlag. Vy har god og lang erfaring med å kjøre tog på Østlandet. Flytoget scorer regelmessig høyest i undersøkelser om kundetilfredshet. Regjeringen ønsker at begge selskapers erfaringer og kompetanse skal kunne vurderes gjennom direktetildelingen for å gi det beste jernbanetilbudet til innbyggerne på Østlandet.
Forhandlingene er pågående og jeg vil ikke nå komme med mine vurderinger av brevet fra Vy med et ruteforslag og en samlet pris for Østlandet. Brevet kom sent i prosessen og er ikke et bindende tilbud. Som samferdselsminister skal jeg bidra til at samfunnets ressurser utnyttes best mulig. Jeg ønsker derfor å få klarhet i hvorvidt Vys forslag gir et bedre togtilbud til de reisende til en bedre pris for staten. Jeg har derfor bedt Jernbanedirektoratet om å innhente et bindende tilbud fra Vy og forutsatt at dette kan skje raskt. Ved å innhente et bindende tilbud får Jernbanedirektoratet som kjøper mulighet til å kritisk vurdere Vys tilbud.
Jeg understreker at innhenting av et bindende tilbud fra Vy ikke skal gå på bekostning av Flytoget sin mulighet til å overta togtilbudet som er omfattet av avtalen der selskapet er preferert avtalepart dersom en slik løsning viser seg å ha høyere måloppnåelse. Jeg vurderer derfor en noe forlenget oppstartsperiode ved et ev. operatørbytte.