Skriftleg spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad (KrF) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1749 (2022-2023)
Innlevert: 17.03.2023
Sendt: 20.03.2023
Svart på: 29.03.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Spørsmål

Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Mange er bekymret for at barnefamilienes frihet til å velge den barnehagen de selv ønsker for sine barn er truet. Et eksempel på at valgfriheten kan komme under press finner vi i Holmestrand kommune, der kommuneadministrasjonen ifølge Jarlsberg avis 10. mars nekter en privat barnehage å utvide. Kommuneadministrasjonen vil heller at kommunale barnehager skal få utvide.
Er statsråden enig i at barnefamilienes egne valg om hvor de ønsker at barna skal gå i barnehage må ligge til grunn for barnehagetilbudet i kommunene?

Grunngiving

Kommuneadministrasjonen viser til at den aktuelle private barnehagen, som drives av NLM (Norsk Luthersk Misjonssamband) har for lave søkertall. Administrasjonen peker også på at det allerede er mange private barnehager i området, og at kommunen må ha høy kapasitet i de kommunale barnehagene fordi den har ansvaret for barnehagedekningen.
Men søkertall og behov for utvidelser vil jo private barnehager ha god oversikt over. KrF mener dessuten at barnehagetilbudet bør bestemmes av barnefamilienes frie valg, ikke av kommuneadministrasjonen. Påstanden om at kommunen må ha høy kapasitet fordi den sitter med ansvaret for full dekning er også søkt. Det er lite trolig at private som har nok søkere plutselig legger ned. Og hvis det skulle skje, kan andre private eller kommunen ta over.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Alle foreldre som ønsker plass i barnehage, søker i dag kommunen om plass. Det er opp til kommunen selv å organisere opptaket til barnehage, og de kan selv bestemme om de for eksempel ønsker ett hovedopptak i året, supplerende opptak, eller løpende opptak. Barnehageloven har regler som sikrer en samordnet opptaksprosess i den enkelte kommune. Brukernes ønsker og behov skal tillegges stor vekt ved selve opptaket. Ved en samordnet opptaksprosess skal likebehandling av barn og likebehandling av kommunale og private barnehager sikres.
Barnehagene er en viktig velferdstjeneste for barn i hele landet. Barnehage er en kommunal oppgave som hovedsakelig finansieres av kommunenes frie inntekter og foreldrebetaling. Kommunen har et lovpålagt ansvar for å tilby plass i barnehage til barn under opplæringspliktig alder som er bosatt i kommunen. Det er videre slik at utbyggingsmønster og driftsformer skal tilpasses lokale forhold og behov.
Ved planer om større endringer i eksisterende barnehager er det altså mange hensyn som kommunen må vurdere. Regjeringen er opptatt av at alle barn skal ha tilgang til et likeverdig tilbud av høyere kvalitet. En forutsetning for å få det til, er en desentralisert barnehagestruktur. Et godt tjenestetilbud nært folk er viktig for at folk kan bo der de vil i landet. Det er derfor viktig at vi har tillit til de vurderinger av det samlede tjenestetilbudet som gjøres ute i den enkelte kommune.
Kommunene kan ha behov for flere virkemidler for å sikre en barnehagestruktur som er til det beste for innbyggerne i kommunen. I regjeringens barnehagestrategi, som ble lagt frem i januar i år, har vi derfor tatt til orde for at kommunen bør få flere styringsvirkemidler slik at de har mulighet til å føre en mer enhetlig barnehagepolitikk på tvers av offentlige og private barnehager. Regjeringen ønsker å gi kommunene mer demokratisk styring over barnehagesektoren. I strategien står det videre at kommunene må ha styringsrett når det gjelder godkjenning av barnehager, opptak, dimensjonering og kapasitet, og at private barnehager må ha reell medvirkning i disse beslutningene.
Som jeg jeg tidligere har varslet vil regjeringen gjennomgå regelverket for finansiering og styring av barnehagesektoren innen utgangen av 2023 og legge frem et helhetlig forslag til regelverksendringer.