Skriftleg spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1760 (2022-2023)
Innlevert: 21.03.2023
Sendt: 21.03.2023
Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren
Svart på på vegner av: Fiskeri- og havministeren
Svart på: 28.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Vil statsråden sikre at avbøtende tiltak gjennomføres for å minimere forurensing ved mudring av Espenesgrunnen og ved deponering, og vil statsråden sikre at det foretas prøver av massene som tas opp fra bunnen før deponering?

Grunngiving

Kystverket ønsker å utdype Espenesgrunnen i innseilingen til Moss havn for å bedre fremkommeligheten og sikkerheten. Innseilingen til Moss havn trafikkeres av Horten–Moss-fergene, konteiner- og bulkbåter til Moss havn og en betydelig småbåt- og fritidsbåttrafikk. De mener det er nødvendig med større bredde på farleden for å kunne separere trafikken og sikre at fergene går uhindret. Espenesgrunnen planlegges utdypet til 10,5 meter dybde. Utdypingen består av ca. 25 000 kubikkmeter løsmasser som planlegges lagt i sjøbunnsdeponi. Prøver gjort i 2016 viser at ved 6 prøvestasjoner var det moderat til dårlig miljøtilstand på noen av grunnprøvene. Havforskningsinstituttet har ytret bekymring ved mudring og deponering av massene i sjøen blant annet fordi man frykter spredning av forurensede partikler. Det er i området et tosifret antall ålegrasenger av lokal og nasjonal betydning.
Avbøtende tiltak som nevnes i rapport fra Multiconsult at kan gjennomføres er:
- Bruk av siltgardin og overvåking av turbiditet under anleggsarbeid er anbefalt for å innskrenke spredning av finstoff mot det nasjonalt viktige ålegrassamfunnet Søly og ved Reiertangen, dvs. for å unngå nedslamming av ålegrasengen.
- Vurdere mulighet for bruk av sugemudring for å redusere partikkeloppvirvling.
- Vurdere mulighet for bruk av siltgarding og/eller rør for nedføring av mudringsmasser til deponi for å redusere belastning på deponiets influensområde.
- I anleggsperioden vil det være hensiktsmessig å utføre arbeidet mest mulig sammenhengende, for å minske forstyrrelser og påvirkning over tid.
- Gjennomføre oppfølgende undersøkelser av naturtyper og artsforekomster etter tiltak for å øke kunnskap mht. påvirkning fra Kystverkets aktiviteter.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Spørsmålet er stilt til samferdselsministeren, men er videresendt til undertegnede som ansvarlig statsråd.
Jeg deler stortingsrepresentant Elvestuens syn om viktigheten av å ivareta natur og miljø på en god måte i forbindelse med Kystverkets planlegging av mulig farvannsprosjekt i innseilingen til Moss havn.
Kystverket har i planleggingsarbeidet gjennomført grundige undersøkelser for å avdekke massenes egenskaper og forurensningsgrad. Dette gjelder både i utdypings- og i deponiområdene. Målingene i utdypingsområdene har avdekket områder som er forurenset og områder som er rene. Deponiet er planlagt i en naturlig forsenkning på sjøbunnen. Massene i dette området er jevnt over lite forurenset, med unntak av forhøyede verdier av enkelte tinnforbindelser.
Kystverket har videre gjort strømmålinger i hele vannsøylen for å få kunnskap om strømforholdene både i utdypings- og deponiområdene. Dette gir kunnskap om faren for spredning av sedimenter, spesielt til ålegrasområdene. Målingene viser liten spredning av partikler.
Undersøkelsene som er gjennomført så langt gir et godt grunnlag for videre arbeid med å sikre at de negative miljøkonsekvensene reduseres til et minimum. Valg av mudringsmetode og avbøtende tiltak vil bli avklart gjennom det gjenstående utredning- og planleggingsarbeidet.
Jeg vil legge til at det mulige farvannsprosjektet vil bedre fremkommeligheten og sikkerheten i innseilingen til Moss havn. Bedre sikkerhet betyr redusert fare for hendelser og ulykker, som igjen kan medføre fare for liv og helse samt akutte utslipp med tilhørende negative miljøkonsekvenser.