Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2124 (2022-2023)
Innlevert: 03.05.2023
Sendt: 04.05.2023
Svart på: 10.05.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Viser til at Enova skal avvikle tilskuddsordningen for elektriske varebiler.
Kan statsråden redegjøre for hvor mange elektriske varebiler som faktisk har fått utbetalt tilskudd fra Enova og hvor mange som har fått tilsagn om støtte?

Grunngiving

Enova varslet i dag at tilskuddsordningen for elektriske varebiler avvikles og begrunner dette med at markedsandelen nå har nådd 40 %. Enova sier i en pressemelding at de har gitt støtte til 31 000 elvarebiler. På sin egen hjemmeside oppgir de at de har gitt støtte til 44 694 elvarebiler. I henhold til offisiell statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken er det i perioden 1. august 2019 og frem til og med 2. mai 2023 registrert 18 548 elektriske varebiler i Norge. Dette betyr at det er om lag 26 000 elektriske varebiler som har fått tilsagn om støtte, men som ikke er registrert, og således ikke har fått utbetalt støtte. Mye kan tyde på at disse vil miste sitt tilsagn om støtte når ordningen nå avvikles.
Opplysningsrådet for veitrafikken opplyser videre at det er 508 028 varebiler i den totale bilbestanden, av disse er 24 098 elektriske. Dette innebærer at en andel på 4,7 prosent er elektrisk. Dette kan tyde på at utviklingen ikke er kommet så langt som Enova gir inntrykk av.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Korrigert for ubenyttede tilsagn har Enova gitt tilsagn om støtte til om lag 31 000 elektriske varebiler. Per i dag har Enova utbetalt støtte til kjøp av om lag 14 500 elektriske varebiler. Kjøretøyet må settes i bestilling innen 30 dager fra søknadsdato for å få utbetalt støtte. I utgangspunktet må kjøretøyet være registrert i kjøretøyregisteret senest 9 måneder etter at tilskuddsbrevet er utstedt, men grunnet forsinkelser i leveranser er denne midlertidig utvidet til 15 måneder. Det er derfor grunn til å tro at tallet på utbetalt støtte vil øke i tiden fremover.
Tallene for markedsandel for elvarebiler som Enova viser til i sin pressemelding gjelder salg av varebiler, ikke andel av den totale varebil-parken.
Når Enova faser ut støtten til elektriske varebiler er det med bakgrunn i en høy markedsandel, en kraftig økning i antall bilmodeller og at gjennomsnittsprisen for elvarebiler ligger lavere enn konvensjonelle varebiler. Elvarebiler er dessuten billigere i drift enn fossile varianter. Elvarebilen er med andre ord blitt et lønnsomt valg.
Så betyr ikke det at vi er i mål, det er fortsatt mange elvarebiler som må selges frem mot 2030, og regjeringen jobber kontinuerlig med å sikre konkurranseevnen til elektriske varebiler. Den videre økningen i CO₂-avgiften gjør elektriske varebiler stadig mer konkurransedyktige. Fossilbilene har i 2023-budsjettet fått en enda større økning enn elbilene i engangsavgiften gjennom økt CO₂-komponent og reduksjon i vektfradraget for ladbare hybridbiler, slik at vi styrker insentivene i engangsavgiften til å velge elbiler. De nye kravene for nullutslipp for offentlige anskaffelser av lette og tunge varebiler vil også være med å forsere utviklingen.