Skriftleg spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2301 (2022-2023)
Innlevert: 22.05.2023
Sendt: 22.05.2023
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Svart på: 26.05.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Det vises til mitt spørsmål til samferdselsministeren, Dokument nr. 15:1372 (2022-2023) besvart av klima- og miljøministeren, der statsråden oppgir at Miljødirektoratet har fått frist til å gi sin tilrådning 22. mai 2023.
Hva er direktoratets tilrådning, og hva er tidshorisonten for at E6 forbi Lillehammer kan føres frem i trasé i tråd med vedtatt reguleringsplan for strekningen Roterud-Storhove?

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Miljødirektoratet tilrår i tråd med Klima- og miljødepartementets oppdrag endring i vernegrensen og verneforskriften for Lågendeltaet naturreservat, slik at vern ikke lengre er til hinder for å bygge E6 som vedtatt i reguleringsplan for strekningen Roterud-Storhove.
I tråd med oppdraget har Miljødirektoratet også tilrådd vern av Rykkhustjønnin naturreservat, som et kompenserende tiltak. Grenseendringen i Lågendeltaet medfører en arealreduksjon på 27 dekar, mens nytt vernet areal i Rykkhustjønnin naturreservat er 793 dekar. Miljødirektoratets tilråding er offentlig på Miljødirektoratets nettsider.
Det er en forutsetning for vedtak om grenseendring at det gjennomføres ytterligere miljøforbedrende tiltak utover det som følger av tidligere beslutninger. Nye Veier AS har i henhold til oppdrag fra Samferdselsdepartementet foreslått flere miljøforberedende tiltak. Klima- og miljødepartementet vil i samråd med Samferdselsdepartementet og andre berørte departement vurdere forslaget til forskriftsendringer og miljøforbedrende tiltak, før regjeringen til slutt konkluderer om helheten i dette. Departementene må bruke litt tid på å vurdere de faglige rådene som er gitt. Det er derfor for tidlig å si noe om når endelige avgjørelser blir truffet og når byggearbeidene kan starte. Det er forventet at utbyggingstiden for de tre prosjektene på strekningen E6 Moelv – Øyer er rundt 4 år fra oppstart.