Skriftleg spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2361 (2022-2023)
Innlevert: 26.05.2023
Sendt: 30.05.2023
Svart på: 07.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Vil regjeringen kompensere pendlere som en følge av alle forsinkelsene knyttet til problemene med Blixtunnelen?

Grunngiving

Pendlere og andre togpassasjerer har i lengre tid opplevd store forsinkelser og usikkerhet knyttet til problemene på Blixtunnelen. Andre bedrifter grunnet uheldige omstendigheter ikke får tilbudt sine kunder produktet de betaler for pleier ofte å komme med kompensasjon som et «plaster på såret». Dette kan også regjeringen gjennom VY tilby sine kunder. Jeg tenker da på kompensasjon utover mulighetene en har i dag til å søke om 50 % prisavslag på den berørte enkeltavgangen ved større forsinkelser.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Problemene som oppstod kort tid etter åpningen av Follobanen 11. desember førte til at Vy måtte innstille mange avganger. I perioden fra 9. januar frem til gjenåpningen av Follobanen 5. mars ble det kjørt etter en alternativ ruteplan med færre avganger og noe lengre kjøretid. Fra 5. mars har de reisende på Follobanen og Østfoldbanen fått tilbake den nye ruteplanen som ble innført i forbindelse med åpningen av Follobanen. Det er svært beklagelig at de reisende har hatt så store utfordringer med en helt ny jernbanestrekning som fellesskapet har brukt svært mye penger på. Når det nå igjen ble nødvendig å stanse trafikken gjennom Blixtunellen så skapte det igjen usikkerhet for de reisende.
I tråd med forskrift om jernbanepassasjerers rettigheter og avtalefestede vilkår i trafikkavtalene mellom Jernbanedirektoratet og togselskapene, har den reisende med region- og lokaltog krav på 50 prosent refusjon av billettpris dersom togavgangen enten er minst 30 minutter forsinket eller innstilt, og det er mer en 30 minutter til neste avgang. Når det gjelder spørsmålet om en utvidet refusjon utover kravene i transportvilkårene, er dette et alternativ som har blitt drøftet mellom Jernbanedirektoratet og Vy. Det ble imidlertid konkludert med at dette ikke var hensiktsmessig ut fra tre hovedbegrunnelser.
For det første at det i perioden fra 9. januar til 5. mars tydelig ble kommunisert til kundene hvilket togtilbud som kunne forventes ved kjøp av billett. Vys rutepublikasjoner var oppdaterte med revidert rutetilbud, og Bane NORs sanntidsinformasjon tilpasset nedskalert ruteplan.
For det andre er det slik at en vesentlig andel av togkundene som fikk et redusert tilbud i denne perioden, reiser innenfor takstsamarbeidsområdet til Ruter (søndre Oslo, Nordre Follo, Ås og Vestby). Det ville være en umulig oppgave å identifisere hvilke kunder med Ruterbillett som har krav på en eventuell kompensasjon. I praksis kunne da alle med Ruterbillett i sone 1 Oslo, sone S02, sone S03 og sone S04 ha krevd refusjon, uavhengig om de hadde benyttet tog i perioden med redusert tilbud.
For det tredje ville en eventuell refusjonsordning begrenset til kunder utenfor Ruter-området (med billett fra Vy), i stor grad premiere de togkundene på Follobanen/Østfoldbanen som ble minst berørt av stengingen av Follobanen. Det vil si pendlere fra Nedre Glommaregionen og Indre Østfold. Førstnevnte hadde tilnærmet ordinært rutetilbud med noe lengre reisetid (kun rushtidsavganger ble innstilt), mens sistnevnte hadde suppleringsbusser (direktebusser) mellom Mysen/Askim/Spydeberg og Oslo for å kompensere for redusert rushtidstilbud.
Å reise kollektivt skal være praktisk og forutsigbart. Reisende som oppleverer driftsforstyrrelser skal kompenseres i henhold til rettighetene de har i tråd med gjeldende regelverk. Vi vil i tiden fremover prioritere å ta bedre vare på eksisterende infrastruktur. Mer fornyelse av jernbanen vil bidra til å gi et bedre togtilbud til reisende i hele Norge.