Skriftleg spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:2570 (2022-2023)
Innlevert: 16.06.2023
Sendt: 16.06.2023
Svart på: 26.06.2023 av utenriksminister Anniken Huitfeldt

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Hva er begrunnelsen for at regjeringen ikke ville delta i utformingen av pristaket for russisk oljeeksport, og i lys av at europeiske selskaper, deriblant minst ett delvis norsk-eid selskap, ennå bidrar til at oljeeksport fortsatt gir Russland store statsinntekter slik det avdekkes i Dagens Næringsliv, vil regjeringen bidra aktivt sammen med andre land for å stramme inn praktiseringen av pristaket for å begrense oljeinntektene som finansierer invasjonen av Ukraina?

Grunngiving

15. juni avdekket Dagens Næringsliv at Norge skal ha takket nei til å bidra til utformingen av et pristak på russisk olje for å begrense Russlands finansiering av krigen mot Ukraina. Norge innførte likevel pristaket etter at det ble vedtatt av EU. Utenriksdepartementet begrunnet dette med at «Norge ikke vedtar sanksjoner alene», mens statssekretær i UD, Eivind Vad Petersson sier Norge aldri formelt ble spurt om å bli medlem av koalisjonen for pristak.
Etter at sanksjonene trådte i kraft har Russland eksportert olje for over 600 milliarder kroner, og et delvis norsk-eid selskap har på kort tid blitt en av de største aktørene innen transport av russisk olje. Ifølge DN ble Norge ble spurt om å bidra fordi Norge er en stor oljeprodusent; for å unngå at Norge skulle bli et smutthull i sanksjonene og fordi noen av de største selskapene innen internasjonal maritim forsikring er norske og. Spørsmålsstiller ber, i lys av dette, om en forklaring på hvorfor regjeringen ikke ville bidra med norsk kompetanse til utformingen av pristaket for å gjøre dette så effektivt som mulig til å begrense finansieringen av krigføringen i Ukraina, uavhengig av de juridiske forholdene som måtte ligge til grunn for at Norge ikke selv ville implementere pristaket før dette også var implementert av EU.
På grunn av Russlands fortsatt høye oljeinntekter foregår det nå ifølge DN foregår en diskusjon i EU om hvorvidt pristaket og håndhevelsen av regelverket skal strammes inn. Stortinget behandlet nylig et representantforslag fra Rødt om at regjeringen tar initiativ til at personer på Anti-Corruption Foundations liste over medansvarlige for Russlands invasjon av Ukraina blir omfattet av EUs sanksjonslister. I debatten om forslaget, som regjeringspartiene stemte mot, viste utenriksministeren til at Norge ikke vedtar sanksjoner på egenhånd. Sanksjonsloven er imidlertid ikke til hinder for å bruke diplomatiske kanaler for å bidra til at sanksjoner mot Russland blir mest mulig effektive. Det gjelder også når det kommer til internasjonale tiltak for å begrense Russlands mulighet til å finansiere invasjonen av Ukraina med oljeeksport, ikke minst i lys av at minst ett delvis norsk-eid selskap tjener store penger på eksport av russisk olje.

Anniken Huitfeldt (A)

Svar

Anniken Huitfeldt: Utgangspunktet for diskusjonene om oljepristaket for russisk oljeeksport var at Regjeringen, i likhet med EU, allerede hadde innført strengere sanksjoner knyttet til oljehandel og import fra Russland. Oljepristaket foreslått av «koalisjonen» ledet av USA innebar en oppmykning av disse sanksjonene. At vi allerede hadde vedtatt å innføre strengere restriksjoner mot russisk oljeeksport enn pristaket ville innebære, er et viktig premiss som også ble fremført i bilaterale samtaler med representanter for amerikanske myndigheter.
Samtalene med USA dreide seg i første rekke om innretningen av de modifiserte oljesanksjonene mot Russland, ikke om hvordan Norge skulle slutte seg til. Norge ble heller aldri formelt spurt om å bli medlem av koalisjonen. Antydningen i spørsmålet om at Norge ikke ville delta i utformingen av pristaket for russisk oljeeksport er derfor misvisende. Vi møtte full forståelse hos USA om sanksjonslovverket i Norge og vår praksis med å slutte opp om sanksjoner vedtatt av EU. Vi har fortsatt en god og løpende dialog med koalisjonen. Om vi formelt er medlem eller ikke vil ikke ha noen praktisk betydning for Norge og norske aktører.
Spørsmålet viser til DNs fokus på den voksende «skyggeflåten» av eldre tankskip hvor det hentydes til lyssky eller ulovlig virksomhet i forbindelse med russisk oljehandel. Dette er et godt eksempel på de mange alvorlige konsekvensene av det russiske angrepet på Ukraina og de påfølgende vestlige sanksjonene mot landets oljehandel som det er viktig å følge med på. Det er imidlertid viktig å minne om at norske bedrifter og personer er pålagt å følge sanksjonene. Brudd på sanksjonene kan føre til bøter og eller fengselsstraff på inntil tre år. Dette gjelder også for norske redere og forsikringsbransjen.
Sanksjonene mot Russland er allerede historisk omfattende. Regjeringen støtter det pågående europeiske arbeidet med en 11. sanksjonspakke med tiltak for å hindre omgåelse av de allerede vedtatte sanksjonene.