Skriftleg spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:10 (2023-2024)
Innlevert: 01.10.2023
Sendt: 02.10.2023
Svart på: 11.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hva vil regjeringen gjøre for å få på plass de døgnhvileplassene som mangler etter NTP 2014-2016 ble vedtatt med etablering av 80 nye plasser før 2023?

Grunngiving

Takk for svar på spørsmål om hvordan regjeringen arbeider for å skaffe de døgnhvileplassene som mangler etter NTP 2014-2016 la opp til 80 nye plasser før 2023, men jeg kan dessverre ikke se at statsråden svarte på spørsmålet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Innledningsvis vil jeg peke på at jeg antar at vedtaket representanten viser til er vedtak nr. 606 fra Stortingets behandling av Meld. St. 26 (2012-2013) Nasjonal transportplan 2014-2023 (nummerert som XVIII i Innst. 450 S (2012-2013). Vedtaket lyder:

«Stortinget ber regjeringen gjennom et offentlig-privat samarbeid planlegge for opp mot 80 døgnhvileplasser og spesielt tilrettelegge for dette der det bygges ny vei.»

Samferdselsdepartementet har over tid arbeidet med å legge til rette for gode døgnhvileplasser i tråd med Stortingets vedtak. Det er et kontinuerlig arbeid å følge opp de eksisterende hvileplassene, opprettholde antall plasser og utvide med flere gode døgnhvileplasser. Siden 2013 har antall døgnhvileplasser økt fra 15 til 56. Statens vegvesen og Nye Veier har ansvar for å etablere nye døgnhvileplasser og erstatte plasser der kontraktsperioden går ut på sine deler av det statlige veinettet.
Offentlig-privat samarbeid innebærer en todelt strategi for å nå målet. Den ene strategien er å inngå leieavtaler med private tilbydere som tilbyr døgnhvileplasser for en 10-årsperiode. For enkelte utlysninger i noen deler av landet kan det være få aktuelle tilbydere eller liten interesse. Statens vegvesen jobber derfor aktivt med å søke i markedet etter tilbydere av døgnhvileplasser og vil lyse ut nye leiekontrakter i flere deler av landet.
Den andre strategien er å etablere døgnhvileplasser som Statens vegvesen og Nye Veier selv eier og drifter via driftskontrakter. I områder hvor det er utfordrende å inngå leieavtaler prioriterer Statens vegvesen å undersøke aktuelle arealer for å etablere døgnhvileplasser i statlig eie.
Vedtaket peker videre på tilrettelegging for døgnhvileplasser der det bygges ny vei. Nasjonal veileder om døgnhvileplasser for tungtransporten fra 2017 brukes av Statens vegvesen og Nye Veier for å sikre god tilrettelegging.
De siste årene har det blitt åpnet færre døgnhvileplasser enn i perioden før. Strategien som ble lagt er fulgt, men det blir stadig mer tid- og ressurskrevende å opprette flere døgnhvileplasser etter hvert som de mest trafikkerte delene av vegnettet er dekket.