Skriftleg spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:66 (2023-2024)
Innlevert: 09.10.2023
Sendt: 09.10.2023
Svart på: 13.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Kan statsråden utdype terskelen for å gi dispensasjon i "særskilde høve", der sjåføren åpenbart har utmerket helse og førerferdigheter, samt opplyse hvor mange søknader og innvilgelser/avslag som har funnet sted i de enkelte år siden 2009?

Grunngiving

Aftenbladet har skrevet en god sak om 73 år gamle Einar, som gruer seg til han fyller 75. Da får han nemlig ikke være bussjåfør lenger, jf. Yrkestransportloven § 37a.
Jeg forstår veldig godt Einars frustasjon. Han er i god form og har lyst å bidra. Samtidig ser han at samfunnet snart ikke vil la ham bruke ekspertisen sitt og utøve yrket han brenner for.
Sikkerhet for fører og passasjerer må alltid komme først. Det kan vi ikke kompromisse på. Samtidig mener jeg det må være "lov å bruga ved". I dagens samfunn, der folk lever sunnere og lengre, burde det vel være rom for å reelt vurdere dispensasjoner der folks kjøreferdigheter og helse utvilsomt, og jeg understreker utvilsomt, er på topp. Dette burde det være mulig å teste og verifisere med jevne mellomrom.
Allerede i dag kan Politidirektoratet gi dispensasjon i "særskilde høve". Ordlyden gir anvisning på en kvalifisert terskel, men det virker som om den tolkes i overkant strengt. Det illustreres godt av en sak jeg ble kontaktet om under pandemien: Det gjaldt ytre distrikt i Rogaland, med betydelige avstander, hvor man slet med å rekruttere nye sjåfører - og pandemien stod på som verst. Den erfarne sjåføren sa seg villig til å fortsette til ny var på plass. Legeattest og bekreftelse fra oppdragsgiver var i orden, og det ble søkt om midlertidig dispensasjon. Avslaget var likevel kontant.
Hvis man ikke i en slik situasjon kan få godkjenning, når man kan det da?
Jeg vil be statsråden nærmere utdype terskelen for å gi dispensasjon, for tilfeller der fører åpenbart har utmerket helse og førerferdigheter.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har utformet dette svaret i samråd med justis- og beredskapsministeren. Justis- og beredskapsdepartementet er ansvarlig for Politidirektoratet, som forvalter dispensasjonshjemmelen for kjøreseddelordningen.
Etter yrkestransportloven § 37 h kan Politidirektoratet i «særskilde høve» gjøre unntak fra reglene om kjøreseddel, inkludert den øvre aldersgrensen på 75 år. Unntakshjemmelen er ment som en sikkerhetsventil, f.eks. for tilfelle der loven vil få utilsiktede virkninger. Det er ikke et «særskilt høve» at personer over 75 år er egnet til å kjøre buss. Aldersgrensen er knyttet til at risikoen for raske endringer i helse og risikoen for uønskede hendelser i trafikken øker med stigende alder.
Jeg viser til omtale av trafikksikkerhetsrisiko for eldre i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025, kapittel 12, s. 83. Vi vet at risikoen for å bli drept eller hardt skadd er markert økende for trafikanter fra og med fylte 75 år.
Det er ulike årsaker til den økte risikoen. Aldring reduserer enkelte ferdigheter som er nødvendige i trafikken. Dette gjelder særlig konsentrasjon, observasjon og behandling av informasjon. I tillegg tåler eldre de fysiske påkjenningene ved ulykker dårligere enn yngre, og ulykker der eldre er involvert får derfor ofte et alvorlig utfall. Alder er forbundet med økt risiko for svekket helse.
Yrkesmessig kjøring med buss eller drosje innebærer normalt høy årlig kjørelengde og tid på veien, til dels stort skadepotensiale ved ulykke og jevnlig ansvar for betalende passasjerer. Dette tilsier å stille særlig strenge krav til disse sjåførene. Samferdselsdepartementet har vurdert at heller ikke årlig fornyelse med helseattest vil være tilstrekkelig etter fylte 75 år, på grunn av risikoen for raskt forverret helsetilstand.
Til orientering ble aldersgrensen for kjøreseddel hevet fra 70 til 75 år i 2009 ut fra en generell bedring i helsetilstanden i aldersgruppen opp til 75 år.
I politiets håndhevingsinstruks i førerkortsaker mv. (RPOD- 2022-13) punkt 3.10.9 er det angitt at dispensasjon fra den øvre aldersgrensen kun i enkelttilfeller har blitt gitt for å kunne opprettholde et forsvarlig tilbud over en periode begrenset til noen få uker.
Politidirektoratet opplyser at de etter en manuell gjennomgang av over 200 aktuelle saker fra juli 2009 til 2023 har funnet to vedtak hvor søknad om dispensasjon fra den øvre aldersgrensen for kjøreseddel ble innvilget for en avgrenset periode. Grunnet begrensede muligheter for automatisk søk i saksbehandlingssystemet tar Politidirektoratet forbehold om at det kan finnes flere saker som ikke ble fanget opp ved denne gjennomgangen.