Skriftleg spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:144 (2023-2024)
Innlevert: 17.10.2023
Sendt: 18.10.2023
Svart på: 25.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Hvilke planer har statsråden for å kompensere lavere billettpriser på FOT-rutene med økt etterspørsel og flere passasjerer?

Grunngiving

For 2024 foreslår Samferdselsdepartementet en betydelig økning i budsjettet til kjøp av FOT-ruter for å halvere fullprisbillettene på FOT-rutene. Det er bra for lokalbefolkningen at de kan reise til en betydelig lavere pris enn i dag.
Lavere pris betyr også at rutenettet blir betydelig mer attraktivt å reise på for turister. Lavere pris åpner opp for spennende reisemål som Røst og Værøy, Honningsvåg og Berlevåg, i tillegg til veldig mange andre spektakulære destinasjoner for turister.
Økt innslag av turister kan føre til at lavere billettpriser gir fulle fly på bekostning av lokalbefolkningen og lokalt næringsliv. Vi vil unngå en situasjon hvor de lokale som må reise i nødvendig ærend blir nektet plass.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen har gjennomført et av de største grepene som er gjort fra statens side innen norsk regional luftfart, siden kortbanenettet ble etablert. Forventede etterspørselsendringer ved ulike nivåer av prisreduksjoner inngikk som en del av den transportfaglige utredningen gjennomført av Oslo Economics i forkant av FOT-utlysningene med avtaleoppstart i 2024. Utredningen ble gjennomført på oppdrag av Samferdselsdepartementet. Det er vurderingene av prisfølsomhet sammen med historiske trafikktall og prognoser i utredningen, og departementets vurderinger, som utgjør grunnlaget for de fastsatte setekapasitetskravene. I snitt er setekapasitetskravet på FOT-rutene økt med 12 pst. Imidlertid er det knyttet betydelig usikkerhet til hva som blir den faktiske etterspørselseffekten av de lavere billettprisene, og det er blant annet derfor tatt inn en viss fleksibilitet i avtalene. Det nye rutetilbudet må nå først få komme i gang og virke over noe tid, før vi kan vurdere eventuelle behov for justeringer.