Skriftleg spørsmål fra Erlend Larsen (H) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:452 (2023-2024)
Innlevert: 15.11.2023
Sendt: 16.11.2023
Svart på: 23.11.2023 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Kan justisministeren redegjøre for hvordan beredskapen og tilgjengeligheten er for AW101 pr base og pr maskin sett i forhold til Sea King og sivile redningshelikoptre – men kompensert for problemer det alltid vil være med selve innfasingen av nye flytyper, og vil gjerne også vite hva ministeren tenker om risikoen ved å ha kun én type redningshelikopter?

Grunngiving

Viser til artikkelen på NRK den 10. november i år hvor sjef HRS uttrykker bekymring rundt innfasingen av de nye redningshelikoptrene. Det antydes bla at AW101 ikke har kapasitet til å løfte en skadd person på Galdhøpiggen dersom temperaturen er høyere enn 0 grader. Det påpekes også hvilken operativ sårbarhet det er med kun én type redningshelikopter.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: En forutsetning i anskaffelsen har vært at redningshelikoptertjenesten skal ha full beredskap uten avbrudd gjennom hele implementeringen. Det betyr at Sea King har opprettholdt full beredskap inntil SAR Queen har overtatt med full beredskap fra overtakelsesøyeblikket. Dette er gjort suksessivt base for base.
Vedlagte statistikk over beredskapsgrad viser at SAR Queen har fylt rollen godt. Statistikken for Sea King og SAR Queen er basert på rapporter oversendt fra Luftforsvaret.
Med Sea King har Norge hatt én type redningshelikopter i 50 år. Forsvaret har opparbeidet god kompetanse på å drifte redningshelikoptertjenesten og opprettholdt en god redningsberedskap gjennom hele perioden. Innføringen av SAR Queen endrer ikke på konseptet med å ha et enhetshelikopter. Forhold knyttet til å ha et enhetshelikopter ble drøftet i utredningene som ledet fram til framleggelsen av Prop. 146 S (2010–2011) Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013–2020 og Stortingets vedtak om anskaffelsen ved behandlingen av Innst. 82 S (2011–2012). Regjeringens oppgave er å følge opp Stortingets vedtak.
I dag fyller mange helikopterressurser en beredskapsfunksjon i tillegg til SAR Queen-redningshelikoptrene som opereres av Luftforsvaret. Både luftambulansetjenesten, politiet, Forsvarets øvrige helikoptre, oljeselskapenes SAR beredskap og Sysselmesterens helikoptre på Svalbard er ressurser som kan bistå. Selv om de forskjellige beredskapsressursene i dag har ulike ansvarsområder, følger det av samvirkeprinsippet at alle offentlige organer (statlige, kommunale og fylkeskommunale) som har kapasitet, informasjon eller kompetanse egnet for redningsformål, plikter å bidra i redningstjenesten med til enhver tid tilgjengelig kapasitet og kompetanse.

Vedlegg til svar