Skriftleg spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:499 (2023-2024)
Innlevert: 21.11.2023
Sendt: 22.11.2023
Svart på: 28.11.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Vil regjeringen innføre strengere straffer for lovbrudd fra strømsalgselskaper, mer enn bare framtidig tvangsmulkt, og vil regjeringen faktisk innføre en mulighet for å trekke tilbake konsesjon fra strømsalgsselskaper som bryter reglene?

Grunngiving

Mandag 20. november vedtok Forbrukertilsynet at 14 strømsalgselskaper skal få tvangsmulkt på 100 000 kr/uken om de bryter loven igjen. Beløpet er mer enn halvert fra varsel om vedtak. Fire av selskapene bryter stadig loven, og vil få tvangsmulkt fra 4. desember om lovbruddene stadig ikke er rettet opp. Selskapene får ingen straff for lovbruddene som har skjedd.
Direktøren i Forbrukertilsynet sier i en pressemelding at enkelte av lovbruddene er svært alvorlige. I pressemeldingen kommer det også fram at tilsynet anser faren for nye lovbrudd som høy.
Det har i flere omganger blitt avdekket juks og lovbrudd fra strømsalgbransjen. I en rapport utgitt av Forbrukerrådet i april framkom det at fire av ti har følt seg lurt da de kjøpte strøm. Selskapene trenger omsetningskonsesjon for å drive strømsalg. Regjeringen har snakket om å innføre en mulighet for å trekke slike konsesjoner tilbake ved regelbrudd. Det er enda ikke foreslått eller på plass. I høringsnotatet regjeringen sendte ut 3. november kommer det fram at muligheten for å trekke tilbake omsetningskonsesjon bare er noe regjeringen vurderer.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: For å kunne selge strøm må strømsalgsselskapene ha omsetningskonsesjon fra Reguleringsmyndigheten for energi (RME). Konsesjonærene har plikter etter energiloven, tilhørende forskrifter og konsesjonsvilkår. I tillegg har konsesjonærene forpliktelser til å etterleve krav i en rekke andre regelverk som for eksempel forbrukervernregelverket.
Forbrukertilsynet og RME fører tilsyn med at reglene overholdes, og jeg har merket meg at tilsynene arbeider tett sammen i oppfølging av strømsalgsselskapenes etterlevelse av regelverket. Forbrukertilsynet kan, i tillegg til tvangsmulkt, ilegge overtredelsesgebyr ved vesentlige eller gjentatte brudd på forbrukervernregelverket. Et overtredelsesgebyr kan være på inntil fire prosent av den næringsdrivendes årsomsetning eller inntil 25 millioner kroner, avhengig av hva som er høyest.
Det er virkningsfullt å følge opp eksisterende regelverk tettere, og om nødvendig bruke overtredelsesgebyr eller tvangsmulkt. RME har for eksempel gjennomført tilsyn med 75 kraftleverandører. De fleste har rettet bruddene etter pålegg fra RME, men ni av kraftleverandørene mottok nylig et varsel om tvangsmulkt fordi de ikke har innrettet seg innenfor gitte frister. Ved gjentatte eller grove overtredelser kan RME også ilegge overtredelsesgebyr. Tidligere i år fant Forbrukertilsynet lovbrudd hos de 19 største kraftleverandørene, og 14 av disse selskapene må nå betale 100 000 kroner i tvangsmulkt i uken dersom de bryter loven på nytt.
Dagens omsetningskonsesjonsperiode gjelder frem til 31. desember 2024. I forkant av ny konsesjonsperiode må alle omsetningskonsesjonærer søke RME om fornyelse. I en rapport på oppdrag fra Olje- og energidepartementet om behovet for nye sanksjonsmuligheter overfor kraftleverandørene, peker RME blant annet på at de kan stille vilkår til konsesjonæren i omsetningskonsesjonen. RME vurderer hvilke vilkår som skal stilles i neste konsesjonsperiode.
Det følger av energiloven § 10-1 første ledd at departementet eller RME kan trekke tilbake en omsetningskonsesjon dersom det er gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger om forhold av vesentlig betydning for vedtaket, eller om konsesjonæren ikke lenger anses skikket til å utøve virksomheten etter grovt eller gjentatte brudd på energiloven eller tilhørende forskrifter. Olje- og energidepartementet og Barne- og familiedepartementet har sendt forslag til lov- og forskriftsendringer for et mer forbrukervennlig strømmarked på høring. Ett av tiltakene vi foreslår er at RME helt eller delvis skal kunne trekke tilbake en omsetningskonsesjon ved brudd på annet regelverk enn energiloven og tilhørende forskrifter. Formålet er å sikre et trygt strømmarked og en helhetlig regulering hvor brudd på annet regelverk, herunder forbrukervernregelverket, får konsekvenser for strømsalgsselskapene. Høringsfristen er 3. januar 2024.