Skriftleg spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:510 (2023-2024)
Innlevert: 22.11.2023
Sendt: 22.11.2023
Svart på: 01.12.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hva mener statsråden om at noen kommuner trolig ikke oppdaterer inntekstgrunnlaget for egenandelsvedtak, og dermed ender opp med å etterberegne for flere år og sende store regninger til gjenlevende ektefelle/samboer?

Grunngiving

I Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester gis kommunene adgang til å etterberegne egenandelen for langtidsopphold på institusjon, som regel sykehjem. Mange kommuner gjør dette, siden egenandelen skal basere seg på årets inntektsgrunnlag. Kommunene har en plikt til å oppdatere egenandelsvedtaket minst en gang i året, nettopp fordi det kan skje endringer i inntektsgrunnlaget.
Noen kommuner gjør trolig ikke dette, og må dermed etterberegne flere år bakover. Gjenlevende ektefelle eller samboer kan dermed få en stor regning i posten lenge etter at ektefelle/samboer døde og dermed ikke lenger oppholdt seg på sykehjem. Enkelte mottar regninger på godt over 100 000 kr.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Helse- og omsorgstjenesteloven gir kommunene hjemmel til å kreve egenandel. Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester regulerer egenandeler for opphold i institusjon, bla hva det skal betales egenandel for og hvordan denne skal beregnes. Beregningen baseres på beboerens inntekt det enkelte skatteår. Det er først når skatteoppgjøret fra foregående år foreligger at kommunen får full oversikt over beboerens reelle inntekt, slik at riktig egenandel kan fastsettes. Det skal fattes skriftlig vedtak om betaling og normalt vil beboer bli varslet om mulig etteroppgjør i dette vedtaket. Saksbehandlingen knyttet til fastsettelse av egenandel skal følge forvaltningslovens regler.
Etter forskriftens § 3 kan det opprinnelige vedtaket omgjøres dersom beboerens økonomiske situasjon endrer seg vesentlig, eller tidligere vedtak viser seg å bygge på uriktige opplysninger. Viser skatteoppgjøret for foregående år at det ikke er beregnet riktig egenandel, skal det skje et etteroppgjør. Bestemmelsen kommer til anvendelse der beboeren har betalt for mye i egenandel, men gir også hjemmel til å omgjøre vedtak om egenandel til ugunst for beboeren. Dette er i tråd med det som følger av forvaltningslovens regler om omgjøring, jf § 35 femte ledd.
Et ev krav om etterbetaling følger som utgangspunkt de alminnelige reglene om foreldelse av pengekrav i foreldelsesloven, dvs. en foreldelsesfrist på 3 år. For etteroppgjør knyttet til egenandel vil fristen løpe fra det tidspunktet skatteoppgjøret for foregående år for den enkelte beboer forelå.
Krav om etteroppgjør bør fremsettes så tidlig som mulig og kommunen kan miste sin rett til å kreve inn etteroppgjør, enten fordi kravet er foreldet eller fordi vilkårene for å omgjøre vedtaket til ugunst for beboer etter forvaltningsloven ikke lenger er til stede. Kommunen må alltid foreta en konkret vurdering av situasjonen ved fastsetting av ev. etterbetaling og skal i tillegg også vurdere hva som er rimelig ut fra beboerens inntekt og forholdene for øvrig, jf. egenbetalingsforskriftens § 5 fjerde ledd.
Kommunens rett og plikt til å foreta etteroppgjør opphører ikke ved beboers død, men vil da følge de alminnelige reglene om arveoppgjør. Ved offentlig skifte vil arvingene normalt ikke påta seg ansvar for avdødes forpliktelser og kommunens ev krav vil da falle bort. Ved privat skifte vil arvingene overta avdødes eiendeler og gjeld, og vil da også bli ansvarlige for et ev krav om etteroppgjør fra kommunen. Arvingene kan imidlertid avskjære et slikt krav ved å utstede et proklama. Kommunen vil da måtte fremme sitt krav innen en viss frist for at det ikke skal bortfalle.
Forskriften om egenandel som regulerer både beboers og kommunens rettigheter og plikter kan være vanskelig å forstå og krevende å administrere. Jeg vil derfor vurdere om reglene kan forenkles.