Skriftleg spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:598 (2023-2024)
Innlevert: 04.12.2023
Sendt: 04.12.2023
Rette vedkommende: Finansministeren
Svart på: 13.12.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselministeren leggje fram kva som er tatt inn totalt i flypassasjeravgift frå 2021 og til i dag, og korleis dette slår ut på risikoen for nedleggelser av flyplasser, med bakgrunn i at ministeren sjølv har vist til at dette er konsekvensen av flypassasjeravgifta?

Grunngiving

Samferdselsministeren påstod i debatt i helgemorgen på NRK sist søndag, at flypassasjeravgiften hadde tidligere vore grunnlag for at ein flyplass vart lagt ned.
Det er som kjent eit faktum at FrP sørget for å få fjerna denne flypassasjeravgiften, og det er eit kjent faktum at dagens samferdselsministre og regjering har innført på nytt denne avgifta, som rammer ifølge samferdselsministeren flyplassane landet rundt.
Avinor sliter økonomisk etter at dagens regjering strammet inn på taxfreeordningane og reinnføring av flypassasjeravgifta, tapa er store økonomisk. Det blir vist til at dette i tillegg til flypassasjeravgiften samt regjeringa sin politikk som rammer alt av næringsliv og vanlige folks lommebok, er det som fører til færre som bruker flyplassane og færre som flyr.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Flypassasjeravgiften ble innført 1. juni 2016 og beregnes for passasjerer som flyr fra norske lufthavner. Avgiften skal skaffe staten inntekter, men den kan også ha en klimaeffekt ved at den reduserer etterspørselen etter flyreiser. I 2019 ble flypassasjeravgiften lagt om i mer miljøvennlig retning, ved at det ble fastsatt ulike satser for flyvninger innad i Europa og ut av Europa.
Da pandemien inntraff i mars 2020, ble flere avgifter midlertidig opphevet for å lette den økonomiske belastningen for flyselskapene som havnet i en akutt økonomisk krise. Flypassasjeravgiften var en av disse. Flypassasjeravgiften var dermed midlertidig opphevet i perioden januar 2020 - juni 2022, og dette var det tverrpolitisk enighet om i en ekstraordinær situasjon.
I andre halvdel av 2022 ble det innbetalt om lag 0,8 mrd. kroner i flypassasjeravgift. Fra januar til oktober 2023 er det innbetalt om lag 1,7 mrd. kroner. Selv om det er flyselskapene som betaler avgiften, er det rimelig å anta at en del av avgiften veltes over i prisen på flybilletter. I hvilken grad avgiften veltes over i billettprisene, om avgiften reduserer etterspørselen etter flyreiser og hvordan rutetilbudet påvirkes, avhenger av markedsforholdene. Flere andre europeiske land har også flypassasjeravgift. Blant våre naboland har Sverige flypassasjeravgift, mens det i Danmark er varslet innføring av flypassasjeravgift i 2024.
I Hurdalsplattformen slås det fast at regjeringen vil opprettholde eksisterende lufthavnstruktur og videreføre og styrke Avinor-modellen for å drifte og videreutvikle flyplasser i hele landet. Videre har regjeringen nylig gjort det klart at den økonomiske situasjonen til Avinor ikke skal føre til nedleggelse av flyplasser. Regjeringen vil komme med tiltak som sikrer at passasjerer og flyselskaper fortsatt får et godt tilbud over hele landet. Blant tiltakene som vil vurderes, er en ytterligere økning i lufthavnavgiftene fra 2024 til 2025 og en reduksjon i flypassasjeravgiften.