Skriftleg spørsmål fra Guri Melby (V) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:611 (2023-2024)
Innlevert: 05.12.2023
Sendt: 06.12.2023
Svart på: 13.12.2023 av utenriksminister Espen Barth Eide

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Er utenriksministeren villig til å utarbeide en ugradert versjon av evalueringsrapporten om uttrekkingen fra Afghanistan, og kan denne i så fall deles med Stortinget på egnet måte?

Grunngiving

Undertegnede viser til Dagens Næringslivs sak «Operasjon Exit Afghanistan» fra 2. desember 2023. Ifølge denne saken har både Forsvaret, Justisdepartementet og Utenriksdepartementet gjennomført evalueringer av egen innsats i forbindelse med uttrekkingen fra Afghanistan.
Norges engasjement i Afghanistan var langvarig, og det er mange norske borgere som har vært involvert i løpet av de tjue årene. Ti norske soldater er drept, og flere såret. Norge har brukt minst 23,8 milliarder kroner på krigen (per 2021 viste tall fra Norad viser at Norge har bidratt med 12,3 milliarder kroner i sivil bistand til landet. I forbindelse med rapporten fra Godal-utvalget kom det i 2016 frem at den militære innsatsen hadde kostet 11,5 milliarder kroner. Undertegnede kjenner ikke til hvor store kostnader som har påløpt siden.). Med andre ord har det norske engasjementet i Afghanistan stor offentlig interesse.
Som lederdepartement for utrekningen av Afghanistan, legger undertegnede til grunn at Utenriksdepartementets evaluering er spesielt relevant for offentligheten.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Samfunnssikkerhetsinstruksen stiller krav til at alle hendelser skal evalueres. Formålet er å lære, slik at neste krise kan blir bedre håndtert enn den forrige. Utenriksdepartementet gjennomførte derfor en grundig, intern gjennomgang av evakueringen fra Kabul; der alle involverte fikk anledning til å dele sine erfaringer fra sin rolle i operasjonen. Departementet ønsket at all tilgjengelig informasjon skulle inngå i gjennomgangen, også gradert informasjon. Gitt evakueringsoperasjonens omfang og viktighet, ble Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) engasjert for gjennomføringen for å sikre uavhengighet og perspektiver utenfra.
Som representanten er inne på i spørsmålet vil det ikke være anledning til å gjøre graderte deler av evalueringen offentlig. Disse delene utgjør en viktig del av rapporten og bakgrunnen for de ugraderte drøftelsene, slik at det ville gi et misvisende bilde av rapporten som helhet å utgi bare de ugraderte delene.
Men også et annet viktig moment veier inn: Hensynet til å sikre åpne og frie vurderinger i interne prosesser er et viktig hensyn bak offentleglovas bestemmelse om inntak for innsyn i interne dokumenter. FFIs rapport var fra starten ment å være en intern evaluering med fokus på læringspunkter for departementet, og departementets ansatte bidro til gjennomgangen med det som klar forutsetning. For å sikre hensynet til åpen og frimodig meningsutveksling, er det viktig at dokumenter som er ment å være interne forblir interne. Om rapporten på tvers av forutsetningen blir offentliggjort, risikerer en at ansatte i senere evalueringsprosesser er mindre villig til å dele sine vurderinger og erfaringer åpent. Da vil det være fare for at en ikke fullt ut oppnår læringseffekten som er hovedformålet med evaluering av hendelser.
Jeg ønsker på denne bakgrunn ikke å gjøre om på evalueringsrapportens status som internt dokument. Samtidig vektlegger jeg at åpenhet rundt håndtering av kriser er viktig for folks tillit til de involverte statsorganene. Utenriksdepartementet har derfor lagt ut et sammendrag av rapporten på regjeringen.no. Jeg mener dette på en god måte ivaretar både behovet for åpenhet om innholdet i rapporten og informasjonssikkerhet og hensynet til åpen og fri meningsutveksling internt i departementet.
For å svare på Stortingets interesse i saken vil jeg også orientere Stortinget om evalueringsrapporten på egnet måte, om det etterspørres.