Skriftleg spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad (KrF) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:672 (2023-2024)
Innlevert: 12.12.2023
Sendt: 12.12.2023
Svart på: 18.12.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Spørsmål

Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Hva tenker statsråden om at de som tar traktorlappen (klasse T) automatisk kunne fått godkjent sertifikat på bil med henger (klasse BE) når de tar førerkort klasse B, og er det eventuelt noen juridiske hindringer som stenger for dette?

Grunngiving

Med traktorlappen (klasse T) er man kvalifisert for å kjøre med traktorhenger med totalvekt på 25 tonn, men ikke til å kjøre bil med henger (klasse BE) med totalvekt på 5 tonn. Etter trafikkopplæringsforskriften har klasse T og BE samme kurs i «sikring og merking av last», og det er en del overførbare momenter vedrørende opplæringen på samhandling i trafikken. Samtidig framstår det motstridende at dersom man har klasse BE, så kan man kjøre traktor med 5 ganger så tung last, men om man har klasse T og B kan man ikke kjøre bil og trekke en tilhenger med en tillatt totalvekt mellom 750 kg og 3 500 kg. Kompetansen er etter dagens regelverk med andre ord bare overførbar en vei.
Det bes om statsrådens syn på hvilket handlingsrom Norge har til å endre reglene innenfor våre internasjonale forpliktelser og samarbeid.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ønsker om forenklinger i førerkortreglene må alltid avveies mot hensynet til trafikksikkerheten, nullvisjonen og skranker som følger av EØS avtalen.
Det norske førerkortregelverket bygger på EUs tredje førerkortdirektiv (2006/126/EF) som Norge i henhold til EØS-avtalen er forpliktet å følge.
Direktivet definerer de ulike førerkortklassene som danner grunnlaget for en felles europeisk inndeling og standard. Dette gjelder førerkortklassene AM, A1, A2, A, B, B 96, BE, C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D og DE. I tillegg åpner direktivet for nasjonale førerkortklasser i tilfeller hvor kjøretøy ikke faller direkte inn under klassene nevnt ovenfor. I Norge har vi innført to nasjonale klasser, klasse T (traktor) og klasse S (beltemotorsykkel).
I førerkortdirektivet, som er implementert i norsk regelverk i førerkortforskriften, er det i de fleste tilfeller satt krav til prøve ved erverv av ny førerkortklasse. Ved utvidelse av klasse B til klasse BE må det gjennomføres en egen praktisk prøve for klasse BE. En eventuell endring av dette vil være avhengig av en endring i direktivet. Vi er ikke kjent med at det foreligger forslag om endringer i dette kravet i de pågående diskusjonene i EU om endringer i direktivet.
I vurderingen av krav til førerkort i klasse T og BE er den vesentlige forskjellen lovlig hastighet. Traktor kan som utgangspunkt kjøres lovlig i en hastighet opp til 40 km/t, mens personbil med tilhenger i dag kan kjøres i 80 km/t, og under visse forutsetninger opp til 100 km/t på veger som tillater slike hastigheter.
Ved høyere hastighet blir kjøreegenskapene påvirket betydelig, spesielt ved feil lasting av henger. Slik sett kan kjøring med en forholdsvis begrenset last på personbil og henger, utgjøre en betydelig større trafikksikkerhetsrisiko enn tung last i lav fart med traktor som omtalt i forslaget.
Videre er traktor bygget for å kjøre tungt og med tilhenger. Det gjør at andre egenskaper må hensyntas enn ved kjøring av vanlig personbil med tilhenger. Videre vil også kjøretøyets utforming ha betydning. I en traktor sitter føreren normalt sett høyt i kjøretøyet og har annen oversikt ved eksempelvis rygging enn ved kjøring med bil og tilhenger. For å ivareta trafikksikkerheten er det nødvendig med opplæring og bevisstgjøring rundt slike forhold.
Jeg ser derfor av hensyn til trafikksikkerheten ikke grunn til å endre gjeldende regler, og det er også svært usikkert om en slik endring ville være forenlig med våre forpliktelser etter EØS-avtalen.
Jeg viser også til at Stortinget våren 2021 behandlet et slikt forslag, jf. representantforslag 203 S (2020-2021), men vedtok det ikke, jf. Innst 447 S (2020-2021) og vedtak 1012.