Skriftleg spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:783 (2023-2024)
Innlevert: 22.12.2023
Sendt: 22.12.2023
Svart på: 08.01.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Vil Tønsbergkirkenes barnehager AS være inkludert i det foreslåtte unntaket?

Grunngiving

I forslaget til endringer i barnehageloven foreslås det å gi unntak fra kravet om selvstendig rettssubjekt for barnehager eid av sokn i Den norske kirke. Mange av disse barnehagene er en del av menighetsrådets virksomhet, men noen steder er de organisert som en del av kirkelig fellesråds virksomhet. I tillegg finnes det barnehager som er organisert i aksjeselskap heleid av kirkelige fellesråd. Tønsbergkirkenes barnehager AS er heleid av Tønsberg kirkelige fellesråd. Selskapet består av de tre barnehagene menighetene i Tønsberg eier. Barnehagene er underlagt de samme utfordringene som andre menighetsbarnehager hva angår reguleringer av kirkebyggene og vanskelighet for å videreføre dagens offentlige tjenestepensjon ved oppsplitting av selskapet.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Jeg viser til forslagene til endringer i barnehageloven med forskrifter (styring og finansiering av barnehagesektoren) som ble sendt på høring 1. november 2023. Det foreslås blant annet at kravet om at hver privat barnehage skal være et selvstendig rettssubjekt ikke skal gjelde for barnehager som eies av et sokn i Den norske kirke. Med «eier» menes her den som er ansvarlig for barnehagen, og ikke den som eier aksjene i et barnehageselskap.
Bakgrunnen for forslaget er at kravet om at hver privat barnehage skal være et selvstendig rettssubjekt har gitt noen særlige utfordringer for barnehager som eies av et sokn i Den norske kirke. Årsaken til dette er at disse barnehagene må forholde seg til kravene i Kirkeordning for Den norske kirke, i tillegg til barnehagelovens krav. Mange av barnehagene som eies av et sokn i Den norske kirke holder til i lokaler som er eid av soknet. Dette kan for eksempel være lokaler som inngår i et kirkebygg eller som er på en eiendom i tilknytning til kirkebygget. Barnehagelokalene kan derfor ikke uten videre skilles ut og overføres til et nytt rettssubjekt sammen med barnehagedriften. Videre kan ikke et sokn garantere for andres økonomiske forpliktelser eller stille eiendeler til sikkerhet for andres gjeld. En konsekvens av dette er at barnehager som eies i et eget selskap i henhold til de nye reglene i barnehageloven, ikke kan få hjelp av soknet i form av lånegaranti.
Forslaget innebærer at barnehager som eies av et sokn i Den norske kirke, fortsatt kan organiseres innenfor soknet som rettssubjekt, i stedet for at det opprettes et rettssubjekt for den enkelte barnehage. Forslaget omfatter ikke barnehager som eies av et aksjeselskap, uavhengig av hvem som eier det aktuelle aksjeselskapet.
I tillegg til unntaket for barnehager eid av Den norske kirke, foreslås det å innføre en hjemmel for at departementet i særlige tilfeller kan gi forskrift om unntak fra kravet om at hver privat barnehage skal være et selvstendig rettssubjekt. Et særlig tilfelle kan for eksempel være der det, praktisk eller rettslig sett, er umulig eller svært vanskelig å organisere en barnehage som et selvstendig rettssubjekt.
Høringsfristen er 1. februar 2024 og jeg ser fram til å motta innspill fra høringsinstansene. Jeg vil oppfordre Tønsbergkirkenes barnehager AS og andre om å sende inn høringsuttalelse om de foreslåtte unntaksbestemmelsene. Forslaget vil bli gjennomgått i lys av innspillene som kommer i høringen før det fremmes lovforslag for Stortinget.