Skriftleg spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:812 (2023-2024)
Innlevert: 03.01.2024
Sendt: 03.01.2024
Svart på: 11.01.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Ber om at svaret gis med henvisning til de aktuelle hjemlene; når og på hvilke vilkår kan Arbeidstilsynet i dag innhente opplysninger fra tredjepart, og hvilke tredjeparter kan de innhente informasjon fra?

Grunngiving

Stortinget har vedtatt følgende:

"Stortinget ber regjeringen utrede forslag som sikrer Arbeidstilsynet adgang til å hente informasjon fra flere aktører, en såkalt tredjepart, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte."

Jeg ønsker å få en nærmere klargjøring av dagens rettstilstand.
Slik jeg forstår det har Arbeidstilsynet, eksempelvis, begrenset tilgang på arbeidsgivers kontoopplysninger vedrørende lønnsutbetalinger og innbetalt skatt, utover de tilfellene der de gjennom A-krimsamarbeidet gjør felles kontroller med Skatteetaten.
Det er viktig at Arbeidstilsynet kan kontrollere at de opplysningene arbeidsgiver på stedet gir er korrekte, også når de foretar selvstendige kontroller.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Etter arbeidsmiljøloven § 18-5 skal enhver som er underlagt tilsyn etter loven, når Arbeidstilsynet krever det og uten hinder av taushetsplikt, fremlegge de opplysninger som anses nødvendige for utøvelsen av tilsynet.
Bestemmelsen forstås slik at opplysningsplikten gjelder den eller de virksomheter som tilsyn er rettet mot. I spørsmål om innleiereguleringen, er det i den sammenheng for øvrig lagt til grunn at relevante opplysninger kan kreves både av innleie- og utleievirksomheten, jf. Prop. 61 LS (2019-2020) punkt 2.6.3.1.
Som stortingsrepresentanten viser til i sin beskrivelse av bakgrunnen for sitt spørsmål, kan Arbeidstilsynet dessuten i betydelig grad, og uten hinder av taushetsplikt, få opplysninger fra andre myndigheter i offentlig a-krimsamarbeid, jf. a-kriminformasjonsforskriften. Det finnes også andre bestemmelser som gir grunnlag for deling av opplysninger mellom offentlige myndigheter, for eksempel forvaltningsloven § 13 b nr. 5 og 6.
For øvrig har Arbeidstilsynet ikke noen særskilt hjemmel for å innhente opplysninger fra «tredjeparter», for å få verifisert opplysninger innhentet fra virksomhetene. Arbeidstilsynet har for eksempel ikke anledning til å innhente opplysninger fra banker eller andre finansinstitusjoner om lønnsutbetalinger e.l.
Som representanten er kjent med, er departementet i gang med å utrede Arbeidstilsynets tilsyns- og sanksjonshjemler i bredt. Hvilke opplysninger Arbeidstilsynet bør ha hjemmel til å kreve – og av hvem – er en del av dette arbeidet.