Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:863 (2023-2024)
Innlevert: 08.01.2024
Sendt: 09.01.2024
Svart på: 12.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Viser til statsrådens jernbanetale for 2024 med lansering av et punktlighetsløfte som skal gi flere tog i rute i 2024 sammenliknet med 2023.
Hvordan samsvarer dette med statsbudsjettet for 2024 der det fremkommer at vedlikeholdsetterslepet for jernbaneinfrastrukturen ved utgangen av 2024 er beregnet til å stige med 1,8 mrd. kroner til 32,9 mrd. 2024-kroner?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Vedlikeholdsetterslepet på jernbanen er stort og har bygget seg opp over lang tid. Det er svært kostbart og det vil ta tid å gjennomføre nok vedlikeholdsarbeid til å innhente det store etterslepet. Derfor er det viktig å også jobbe smartere med vedlikeholdet, og gjennomføre arbeid der det gir mest effekt.
Den beregnede verdien av vedlikeholdsetterslepet, som du viser til, er beregnet fra den økonomiske verdien av komponenter på jernbanen der den tekniske levetiden er utløpt. Det skilles ikke mellom verdi på mye eller lite trafikkerte strekninger. Mange komponenter i jernbaneinfrastrukturen fungerer greit nok etter beregnet levetid er utløpt, og har ikke behov for å byttes ut umiddelbart selv om det er en del av «vedlikeholdsetterslepet». Tilsvarende kan komponenter som er utsatt for særlig belastning og slitasje ha behov for fornyelse tidligere enn hva den tekniske levetiden tilsier.
Gjennom bedre data, sensorteknologi og kunnskap om infrastrukturen, kan Bane NOR prioritere innsatsen på vedlikehold og fornyelse bedre, som gir mer effektiv bruk at pengene og mer effekt for de reisende og godskundene.
Feil på infrastrukturen er bare en av flere mulige årsaker til forsinkelser og innstillinger på jernbanen. Andre mulige årsaker kan være for eksempel feil på tog eller urealistiske ruteplaner. Jernbanedirektoratet har satt i gang en tiltaksplan for bedre driftsstabilitet, hvor de sammen med Bane NOR, Entur, Norske Tog og togselskapene vurderer ulike tiltak for å bedre rammevilkårene for gods- og persontog, som vil bedre punktligheten.
I Nasjonal transportplan 2025–2036 vil regjeringen legge frem en helhetlig plan for drift, vedlikehold og fornyelse av jernbaneinfrastrukturen.