Skriftleg spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:928 (2023-2024)
Innlevert: 16.01.2024
Sendt: 17.01.2024
Svart på: 23.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): To tog i timen på strekningen Melhus-Steinkjer er planlagt innført i desember 2027. I fjor ble det varslet utsettelse for innføringen av ERTMS på strekningen med et år. ERTMS er av flere aktører oppgitt til å være en nødvendighet for å innføre to tog i timen.
Hva vil statsråden gjøre for å forhindre at utsettelsen av ERTMS på strekningen føre til ytterligere forsinkelser, og hvordan vil statsråden ivareta to tog i timen inn i NTP for å forhindre at tilbudet skyves ut i tid?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: To tog i timen på Trønderbanen vil gi økt frekvens på pendelen Støren-Steinkjer, og er en viktig tilbudsforbedring for befolkningen og næringslivet i Trøndelag. Derfor har regjeringen lagt til grunn at byggingen skal starte så snart som mulig og har prioritert midler til prosjektet i Prop. 1 S (2023-2024).
Det er riktig, som representanten skriver, at tilbudsforbedringen trolig blir noe forsinket i forhold til opprinnelig plan. Bane NOR har avdekket behov for flere infrastrukturtiltak enn de som allerede er planlagt for å oppnå ønsket driftsstabilitet på strekningen. Behov for flere tiltak medfører en lengre planleggings- og byggeperiode. Ved oppdateringen av nasjonal signalplan er det lagt til grunn at innføringen av ERTMS nord for Trondheim (til Grong) utsettes til 2028. Ved å se innføringen av ERTMS og tilbudsforbedringen i sammenheng, reduseres det samlede investeringsbehovet, og man unngår midlertidige løsninger, herunder signalanlegg med kort levetid.
Jernbanedirektoratet følger nå opp Bane NOR med sikte på å redusere risikoen knyttet til ytterligere forsinkelser som følge av det økte omfanget av tiltak. Byggestart og en rasjonell gjennomføring av prosjektet skal innrettes mot en tidligst mulig realisering av to tog i timen på Trønderbanen.