Skriftleg spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1003 (2023-2024)
Innlevert: 23.01.2024
Sendt: 24.01.2024
Svart på: 02.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Vil utdanningsministeren ta initiativ til at det føres tilsyn med de resterende 137 barnehagebyggene som ble solgt i samme transaksjon, og hvilke politiske konsekvenser mener ministeren det bør ha dersom det viser seg at alle eller mange av disse ble feilpriset med overlegg?

Grunngiving

23. januar hadde både Fagbladet og Utdanningsnytt artikler om UDIRs tilsyn mot tre av Læringsverkstedets barnehager. UDIR anslår at omstruktureringen som skjedde internt i Læringsverkstedet før barnehagebyggene ble solgt til det svenske eiendomsselskapet SBB, innebar bevisst feilprising tilsvarende 38 millioner kroner. Dette er penger som etter barnehagelovens § 14 a «skal komme barna i barnehagen til gode». Det har de etter alle solemerker ikke gjort. Tvert imot har pengene blitt værende hos eierne av Læringsverkstedet, som ikke lenge etterpå flyttet til Sveits.
Læringsverkstedet Kristiansand Idrettsbarnehage, Læringsverkstedet Forus og Læringsverkstedet Hellemyr Solkollen er bare 3 av 140 barnehagebygg som ble solgt fra Læringsverkstedet til SBB, for rundt 4,2 milliarder kroner.
Regjeringen har gjort den tydelig at den i likhet med Rødt mener det er feil at private barnehagebygg blir objekter for investering, kjøp og salg, mer enn infrastruktur for et samfunnskritisk velferdstilbud for familier. Dersom Læringsverkstedet i prosessen med å selge de 140 byggene sine har gjort tilsvarende prosedyre med prisingen som UDIR beskriver i de 3 tilsynene, har de tappet velferdssamfunnet og barnehagene for enorme midler.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Private barnehager mottar 27 milliarder kroner årlig i foreldrebetaling og offentlige tilskudd. Da må vi vite at pengene blir brukt til å drive gode barnehager. Det er viktig både for foreldre, barna, kommunene, statlige myndigheter og de private barnehagene.
Tilsyn med de private barnehagenes bruk av tilskudd og foreldrebetaling er viktig for å sikre at tilskudd og foreldrebetaling blir brukt i tråd med loven. Den 1. januar 2022 ble oppgaven med å føre økonomisk tilsyn med private barnehager flyttet fra kommunene til Utdanningsdirektoratet. Formålet med flyttingen var blant annet å gjøre det enklere å føre tilsyn med barnehager i konsern på tvers av kommunegrenser.
Tilsynene med de tre barnehagene til Læringsverkstedet er pågående tilsynssaker, og det er foreløpig ikke fattet vedtak. Barnehagene har nå mulighet til å uttale seg om Utdanningsdirektoratets foreløpige vurderinger. Dersom Utdanningsdirektoratet fatter vedtak i de pågående tilsynssakene og vedtakene blir påklaget av barnehagen, vil sakene bli behandlet av Kunnskapsdepartementet som klageinstans. Det er følgelig ikke naturlig for meg å kommentere disse sakene nå.
Utdanningsdirektoratet gjør løpende vurderinger av hvilke barnehager og lovkrav det er grunnlag for å føre tilsyn med, herunder om det bør føres flere tilsvarende tilsyn med Læringsverkstedets barnehager.
Jeg viser til at regjeringen har innført nye krav til regnskap, som gir oss helt nødvendig åpenhet om hva pengene i barnehagene brukes til. Tydelige krav til regnskap, dokumentasjon og rapportering for alle private barnehager er helt avgjørende for at Utdanningsdirektoratet skal kunne føre tilsyn med at offentlige tilskudd og foreldrebetaling blir brukt i tråd med regelverket.
Jeg viser videre til våre forslag til endringer i barnehageloven, som nå er på høring. Forslagene skal bidra til at offentlige tilskudd og foreldrebetaling går til barnehagedrift og stimulere til mangfold og kvalitetsutvikling over tid.
Regjeringen ønsker også et effektivt tilsynssystem som legger godt til rette for god etterlevelse av regelverket i barnehagesektoren. Regjeringen har derfor foreslått å gi både kommunene og det nasjonale tilsynet flere virkemidler for å sikre dette.