Skriftleg spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1005 (2023-2024)
Innlevert: 23.01.2024
Sendt: 24.01.2024
Svart på: 01.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Jan Tore Sanner (H)

Spørsmål

Jan Tore Sanner (H): Elevundersøkelsen vist en markant økning i andelen elever som opplever mobbing i grunnskolen. Gjennom Oppfølgingsordningen skal kommuner med skoler som har dårlig læringsmiljø kunne få støtte og veiledning over tid.
Hvordan har departementet benyttet denne ordningen, og hvilken strategi har statsråden nå for å bruke Oppfølgingsordningen i arbeidet med å løfte læringsmiljøet i kommuner og skoler som sliter med høye mobbetall?

Grunngiving

Oppfølgingsordningen skal bidra til at kommuner med svake resultater på sentrale områder av opplæringen over tid får hjelp til å skape bedre læringsmiljø og læringsresultater for elevene i kommunen.
Gjennom ordningen støttes kommuner som faller under nedre grense for kvalitet, basert på indikatorer innen læringsmiljø og læringsutbytte. Dette inkluderer Elevundersøkelsen og spørsmål knyttet til mobbing, støtte fra lærer og motivasjon.
Etter flere år med relativt stabile tall i Elevundersøkelsen, har de siste to årene vist en markant økning i andelen elever som opplever mobbing i grunnskolen. Økningen skjer på alle trinn. Fra Elevundersøkelsen i 2022 øker andelen for 7. trinn med nesten tre prosentpoeng, for 10. trinn med over tre prosentpoeng.
På 7. trinn svarer 13 prosent at de har vært utsatt for mobbing, mens på 10. trinn er andelen 11 prosent.
De bekymringsfulle resultatene forsterker behovet for oppfølging av kommuner med skoler som over tid har hatt et dårlig læringsmiljø. God ledelse fra skoleeier, skoleleder og lærer i klasserommet er sammen med elevmedvirkning viktig når mobbing skal bekjempes og læringsmiljøet skal bedres.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Jeg deler representantens bekymring over at så mange forteller om mobbing. Dessverre har vi de to siste årene sett en negativ utvikling i andelen elever i Elevundersøkelsen som opplever mobbing. Jeg skulle ønske vi kunne si det lå ett enkelt svar bak økningen, men jeg tror årsakene er sammensatte og at de ligger både i og utenfor skolen. Jeg vil legge til at også er slik at de aller fleste barn og unge sier at de trives på skolen.
Jeg er enig med representanten i at kommuner og skoler som sliter med høye mobbetall bør kunne få støtte og veiledning gjennom gode ordninger. Utdanningsdirektoratet fikk derfor i desember 2022 i oppdrag av Kunnskapsdepartementet å koordinere uttrekket av kommuner/skoler i Læringsmiljøprosjektet med uttrekket i Oppfølgingsordningen. Læringsmiljøprosjektet er et tilbud til barnehager, skoler og kommuner som har slitt lenge med dårlig skolemiljø, og som har behov for veiledning utenfra. Kommuner som er identifisert i Oppfølgingsordningen kan dermed velge Læringsmiljøprosjektet som tiltak i gjennomføringsfasen. Fra og med innværende pulje med oppstart i 2023, er 2 av totalt 15 deltakende kommuner i Læringsmiljøprosjektet rekruttert fra Oppfølgingsordningen.
Gjennom oppfølgingen av NOU 2022: 13 Med videre betydning. Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole vil vi også se på hvordan Oppfølgingsordningen kan videreutvikles for å styrke arbeidet med støtte til kommuner som sliter med svake resultater på sentrale områder i skolen over tid.
Regjeringen har styrket arbeidet for trygge og gode skolemiljø og mot mobbing ved å prioritere 35 millioner kroner i 2024-budsjettet. Tiltakene omfatter utprøving av lokale beredskapsteam som vil gi skolene tettere oppfølging for å sikre raskere og bedre innsats der skolemiljøet ikke er godt, styrking av Læringsmiljøprosjektet for å nå enda flere skoler som har behov for veiledning utenfra, og styrking av statsforvalterenes arbeid med å sikre elevenes rettigheter til et trygt og godt skolemiljø.
Arbeidet med å motvirke mobbing må stå øverst på dagsorden for alle som jobber i og med skole. Skolene må forebygge og oppdage mobbesaker tidlig, slik at de ikke blir store og vanskelige. Jeg vil allikevel understreke at den viktigste jobben vi gjør for at elevene skal ha det bra på skolen, er det langsiktige systematiske arbeidet med et trygt og godt skolemiljø. Dette arbeidet skal være en integrert del av den pedagogiske praksisen på hver skole, i hvert klasserom og i hvert fag.