Skriftleg spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1211 (2023-2024)
Innlevert: 10.02.2024
Sendt: 12.02.2024
Svart på: 16.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Blir riksvei 13 stengt som et preventivt tiltak oftere enn før, hva er kriteriene for preventiv stenging, er det gjort endringer i disse kriteriene; hvor mange ganger har veien blitt stengt i de respektive årene 2021, 2022, 2023, samt januar 2024, og vil statsråden be vegvesenet innlede tettere koordinering med lokale myndigheter, Helse Fonna og Kolumbus?

Grunngiving

Det er en voksende frustrasjon i Ryfylke over at RV13 gjennom Suldal stadig oftere, og mer uforutsigbart, stenges som et preventivt tiltak.
Liv og helse må komme først. Derfor haster det med å komme i gang med den permanente rassikringen av RV13, herunder iverksette prosjektet Lovraeidet–Rødsliane. Derfor er det også viktig at man stenger av veien når det er faglig begrunnet for å berge liv og helse.
Samtidig bør innbyggerne kunne forvente at myndighetene bidrar til mest mulig forutsigbarhet og transparens rundt vurderingene som gjøres og kriteriene for stenging.
Aftenbladet skriver i en sak 5. februar at de har "spurt Vegvesenet om det er riktig at riksvei 13 i Suldal – også nord for Nesflaten – blir stengt som et preventivt tiltak oftere enn før, om det er gjort endringer i kriteriene for preventiv stenging, og hvor mange ganger i januar veien har vært stengt totalt. Ingen av disse spørsmålene er besvart."
Dette er spørsmål jeg mener befolkningen i Suldal, Ryfylke og Rogaland må ha rett til å få svar på.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Rv. 13 går mellom Stavanger i Rogaland og Sogndal i Vestland. På strekningen er det 26 tunneler over 500 meter, 1 ferjesamband, 1 fjellovergang, Vikafjellet, og 84 registrerte skredpunkt.
Statens vegvesens skred- og flomberedskap utarbeider egne vurderinger som gir en indikasjon på om det bør vurderes preventiv stenging. Det er først og fremst når faren blir vurdert å være på oransje eller rødt nivå at preventiv stenging blir vurdert. Statens vegvesen har opplyst meg om at det er etatens egne geologer som utarbeider farevarsler for vei. Det er ikke nødvendigvis slik at et oransje eller rødt farevarsel fra Meteorologisk institutt eller NVE (Norges vassdrags og energidirektorat) fører til økt fare for hendelse som berører vei.
Hvorvidt en strekning skal stenges preventivt eller holdes åpent med lyttevakt er en vurdering som også gjøres. Skredfare og hendelser utvikler seg gjerne raskt mens været står på. Kriteriene for preventiv stenging har ikke blitt endret, men kunnskapsgrunnlaget og prognosene som ligger til grunn for vurderingene har blitt bedre over tid. Strekninger på rv. 13 blir stengt som et preventivt tiltak når forholdene tilsier at det kan være overhengende fare for skred og/eller annen naturfare.
Det finnes ikke bestemte kriterier for preventiv stenging langs hele rv. 13 fordi det er ulike naturfarer på forskjellige deler av strekningen. Det har også vært tilfeller der politiet anmoder Statens vegvesen om preventiv stengning som virkemiddel når været treffer store områder. Det kan tenkes at enkelte veier kunne vært holdt åpne lenger/ikke vært stengt uten en slik anmodning.
Det har vært spesielt mange værhendelser den siste tiden. Vind, mye nedbør og store temperatursvingninger er alle faktorer som er med på å gjøre skredutsatte områder mer utsatt. Det har derfor vært mange stengninger av rv.13 siden desember 2023. Hendelsene har nesten uten unntak skjedd på steder som har vært preventivt stengt.
Oversikt over antall stenginger langs hele rv. 13 (inkluderer faktiske hendelser, (inkludert bilhavari), og preventive stengninger))
2021: 207
2022: 172
2023: 204
Per januar 2024: 36
Statens vegvesen jobber for å åpne veier så raskt som mulig etter naturhendelser eller etter preventiv stengning. Det er som representanten skriver viktig at Statens vegvesen har et godt samvirke med alle relevante aktører for å sikre god beredskap og krisehåndtering. Herunder er det viktig å samhandle med fylkeskommunen som har ansvaret for kollektivtrafikk og sivil transportberedskap, og helseforetakene og kommunene som har ansvar for akuttmedisinske tjenester. Statens vegvesen deltar derfor sammen med blant andre helseforetakene og fylkeskommunene i fylkesberedskapsråd, lokal redningsledelse, i samordningsmøter i regi av Vegtrafikksentralen og i andre samarbeidsmøter for å dele informasjon.