Skriftleg spørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til digitaliserings- og forvaltningsministeren

Dokument nr. 15:1369 (2023-2024)
Innlevert: 27.02.2024
Sendt: 27.02.2024
Svart på: 05.03.2024 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung

Anne Kristine Linnestad (H)

Spørsmål

Anne Kristine Linnestad (H): Kan statsråden bekrefte at DFØ har startet arbeidet med tilleggsutredningen regjeringen har etterspurt, og når er det forventet at det vil kunne stilles krav til tilgjengeliggjøring av data der det er hensiktsmessig, ved inngåelse av offentlige kontrakter?

Grunngiving

13. april 2023 vedtok et enstemmig Storting følgende:

«Stortinget ber regjeringen stille krav om at data gjøres tilgjengelig ved inngåelse av offentlige kontrakter, der det vurderes hensiktsmessig.»

Dokumentet som lå grunn for vedtaket, er representantforslag fra stortingsrepresentantene Linda Hofstad Helleland, Nikolai Astrup, Anne Kristine Linnestad og Heidi Nordby Lunde om datadreven industri, jf. Dokument 8:73 S (2022– 2023) og Innst. 238 S (2022–2023).
I statsbudsjettet for 2024 skriver regjeringen følgende:
Statens standardavtalar (SSA) er dei kontraktane som er mest brukt når det offentlege inngår avtaler om kjøp av IT og konsulenttjenester. Som eit ledd i oppfølginga av Meld. St. 22 (2020–2021) Data som ressurs – datadrevet økonomi og innovasjon, fekk Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) i 2022 i oppdrag å vurdere om det var bruk for endringar i SSA for å legge betre til rette for deling og gjenbruk av data. DFØ har utarbeidd ein rapport med forslag til tiltak, som mellom anna foreslår endringar i nokre av kontraktsmalane, kombinert med betre rettleiing i bruken av desse. Departementet har etterspurt ei tilleggsutgreiing til ovannemnde rapport frå DFØ. Arbeidet med tilleggsutgreiinga har forventa oppstart i tidleg 2024. Departementet vil kome tilbake til Stortinget på eigna måte.

Karianne O. Tung (A)

Svar

Karianne O. Tung: I Meld. St. 22 (2020 – 2021) Data som ressurs. Datadrevet økonomi og innovasjon, behandlet av Stortinget i juni 2021, er det varslet tiltak som skal gjøre det enklere for partene å regulere tilgangs- og bruksrettigheter til data ved inngåelse av kontrakter mellom offentlig og privat sektor.
Utvikling av bedre verktøy, slik som felles kontraktsmaler og veiledningsmateriell om hvordan regulere tilgangs- og bruksrettigheter til data i anskaffelser, vil kunne bidra til å heve kompetansen og øke bevisstheten hos offentlige virksomheter, og gi næringslivet større forutsigbarhet.
I supplerende oppdragsbrev nr. 2 for 2022 fikk Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) i oppdrag å utrede behovet for, og gi anbefalinger til, endringer i standardavtalene og avtalemalene. Eventuelle endringer skal bidra til å gjøre det enklere å regulere tilgangs- og bruksrettigheter til data i anskaffelser, samt gi en oppfordring til partene om å tilrettelegge for deling av data der det er mulig. Oppdraget bestod også av en kartlegging av offentlige virksomheters behov for veiledning på området. Det gjelder veiledning om hvordan dagens eller anbefalte avtalemaler skal brukes og hvilke vurderinger som skal ligge til grunn for ulike valg av kontraktsbestemmelser.
Som det vises til begrunnelsen for spørsmålet fra stortingsrepresentanten, har DFØ utarbeidet en rapport til departementet, hvor direktoratet gir anbefalinger til tiltak. Blant annet foreslår direktoratet endringer i noen av kontraktsmalene, kombinert med bedre veiledning i bruken av disse.
Problemstillingene knyttet til gjennomføring av de faktiske endringene det er behov for i kontraktsmalene er komplekse, og arbeidet tar lenger tid enn opprinnelig vurdert. Departementet mitt vil følge opp overfor DFØ i samarbeid med Finansdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet.